Incidentele baten en lasten
In de Gemeentewet is opgenomen dat onze begroting structureel en reëel in evenwicht moet zijn. In artikel 189 (tweede lid) is opgenomen: “De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Hiervan kan hij afwijken indien aannemelijk is dat het structureel en reëel evenwicht in de begroting in de eerstvolgende jaren tot stand zal worden gebracht.”
Structureel evenwicht betekent dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Met reëel evenwicht wordt bedoeld dat de geraamde baten en lasten in de begroting en meerjarenraming volledig1 en realistisch zijn.
Omschrijving | Begroting na wijziging 2023 | Werkelijk 2023 |
---|---|---|
Saldo baten en lasten | -7.430 | -339 |
Saldo toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | 6.556 | 5.465 |
Begrotingssaldo (a) | -874 | 5.126 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) (b) | -311 | -3.277 |
Structureel begrotingssaldo (=a-b) | -1.185 | 1.849 |
In de notitie structurele en incidentele baten en lasten van de commissie BBV is opgenomen dat in de basis alle reservemutaties als incidenteel worden beschouwd met uitzondering van onttrekkingen uit de bestemmingsreserves ter dekking kapitaallasten.
Overzicht incidentele baten en lasten
Exploitatie | B2023 | W2023 | Saldo |
---|---|---|---|
Lasten | |||
Samenleving | |||
Opvanglocaties Oekraïne | 2.410 | 1.215 | 1.195 |
Noodopvang Asielzoekers - Locatie ’t Buurtnest | 1.586 | 1.174 | 412 |
Verstrekkingen Oekraïne - POO leefgeld | 160 | 133 | 27 |
Nationaal Programma Onderwijs | 183 | 96 | 87 |
Huisvestingsvoorzieningen voor basisonderwijs aan asielzoekers | - | 80 | -80 |
Energietoeslag | 1.808 | 1.509 | 299 |
Koersnota | 67 | 30 | 37 |
Hotel en Accommodatie Regeling asielzoekers | - | 26 | -26 |
Informatiepunten Digitale Overheid | 30 | 30 | - |
Wonen & Werken | - | ||
De Scheg - Kosten na oplevering | 67 | 130 | -63 |
Schadeherstelkosten - A. v. Schendellaan 51 | 29 | 30 | -1 |
Hogere huisvestingskosten a.g.v. vluchtelingen | 58 | 30 | 28 |
Structurele warmteklachten ruimte burgerzaken gemeentehuis | 8 | 9 | -1 |
Praktijkschool Uithoorn - Aanleg parkeerplaatsen | 24 | - | 24 |
Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling (GPAG) | 45 | 42 | 3 |
Actieve grondexploitaties in voorbereiding lasten | 392 | 437 | -44 |
Actieve grondexploitaties in voorbereiding boekwaarde | 148 | 148 | - |
Bouwgronden In Exploitatie (BIE) lasten | 287 | 229 | 58 |
Bouwgronden In Exploitatie (BIE) boekwaarde | 402 | 437 | -36 |
Projectinititatieven | 139 | 142 | -3 |
Facilitaire projecten | 456 | 391 | 65 |
Storting in voorziening exploitatierisico's | - | 100 | -100 |
Energiebesparingsakkoord | 25 | 25 | |
Ondersteuning subsidie impulsaanpak winkelgebieden | 50 | 33 | 17 |
Verkeersplan Dorpcentrum - Saneringskosten | 665 | 666 | -2 |
Onderzoek naar herontwikkeling bedrijventerrein TPN | 60 | 52 | 8 |
Gebiedsuitwerking Noorder Legmeerpolder met inititatief duurzaamheidspark | 75 | 33 | 42 |
Ontwikkelvisie Thamerdal | 124 | 134 | -10 |
Transformatie Amstelzone | 380 | 279 | 101 |
Omgevingswet - Implementatiekosten | 200 | 91 | 109 |
Arbeidsmigranten - Programmatische aanpak | 91 | 91 | |
Water-en rioleringsprogramma Uithoorn 2023-2027 | 317 | 317 | -0 |
Organiseren | - | ||
Dienstverleningsvisie - Implementatiekosten | 100 | 100 | |
Wet Open Overheid - Implementatiekosten | 59 | 59 | |
Participatie - Projectleider | 90 | 90 | |
Strategische visie - Budgetoverheveling | -50 | -50 | |
Ontwikkeling bestuurskracht - Onafhankelijk voorzitter | 2 | 2 | |
Diverse programma's | - | ||
Incidentele lasten i.r.t. reserves | 1.195 | 139 | 1.056 |
Budgetoverheveling 2022 | - | ||
Aanvullend steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl | 11 | 11 | |
Aanvullend steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl | 26 | 26 | |
Brommers op de rijbaan | 60 | - | 60 |
Coronacompensatie energiekosten maatschappelijke organisaties | 77 | 77 | |
Koersplan | 47 | 47 | |
Ontwikkelvisie gezond, veilig en kansrijk opgroeien | 20 | 20 | |
Energietransitie | 60 | 38 | 22 |
Woonbeleid | 43 | 35 | 8 |
Uitvoeringsplan legalisatie | 54 | 6 | 48 |
Implementatie Omgevingswet | 77 | 77 | - |
Projectleider Ruimte voor Ruimte | 9 | 7 | 2 |
Parkeerbeleid Uithoorn | 34 | 34 | - |
Ontwerp openbare ruimte Wilhelminakade Thamerkerk | 40 | 37 | 3 |
POH Jeugd GGZ | 15 | 15 | |
Visie groene recreatieve verbindingszone | 94 | - | 94 |
Amstelzone | 10 | 10 | - |
Parkeerplekken voor gebruik jachthaven, Thamerkerk en De Mix | 20 | 6 | 14 |
Aanpassing openbaar gebied project Vinckebuurt | 8 | 3 | 5 |
Projectleider Participatie | 26 | 26 | - |
Implementatie dienstverleningsvisie | 49 | 49 | - |
Uithoorn 200 jaar | 11 | 6 | 5 |
Project MFA Zijdelwaard | 40 | 42 | -2 |
Pilot Vroegsignalering | 24 | 24 | |
Uitvoering WOO en WEMBV door Duo+ | 58 | - | 58 |
Opstellen nieuw speel- en beweegbeleid | 30 | 21 | 9 |
Actualiseren Gemeentelijk Rioleringsplan | 33 | 33 | - |
Saldo lasten | -12.656 | -8.590 | -4.066 |
Baten | |||
Samenleving | |||
Opvanglocaties Oekraïne | 3.060 | 3.003 | 57 |
Noodopvang Asielzoekers - Locatie ’t Buurtnest | 1.586 | 1.177 | 409 |
Verstrekkingen Oekraïne - POO leefgeld | 160 | 133 | 27 |
Nationaal Programma Onderwijs | 183 | 96 | 87 |
Huisvestingsvoorzieningen voor basisonderwijs aan asielzoekers | - | 80 | -80 |
Hotel en Accommodatie Regeling asielzoekers | - | 26 | -26 |
Informatiepunten Digitale Overheid | 30 | 30 | - |
Wonen & Werken | - | ||
Bouwgronden In Exploitatie (BIE) baten | - | -8 | 8 |
Bouwgronden In Exploitatie (BIE) boekwaarde | 291 | 263 | 28 |
Actieve grondexploitaties in voorbereiding boekwaarde | 856 | 869 | -12 |
Facilitaire projecten | 246 | 330 | -84 |
Grondverkopen facilitaire projecten | 275 | - | 275 |
Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling (GPAG) | 30 | 36 | -6 |
Vrijval uit voorziening GPAG | - | 689 | -689 |
Subsidie inrichting De Scheg | - | 32 | -32 |
Afkoop onderhoud Swale | 33 | 19 | 15 |
Organiseren | - | ||
Informatiepunt digitale overheid | 30 | 30 | |
Verkoop snippergroen | 25 | 17 | 8 |
Huisvesting vluchtelingen - Bijdrage COA | 58 | 57 | - |
Vluchtelingen Oekraïne- Huurrvergoeding | 18 | 18 | -0 |
Verwachte schadeuitkering A.v.Schendelln 51 | 29 | 39 | -10 |
Saldo Baten | 6.910 | 6.905 | 5 |
Saldo exploitatie | -5.746 | -1.685 | -4.061 |
Reserves | B2023 | W2023 | Saldo |
---|---|---|---|
Lasten | |||
Reserve riolering | 33 | 33 | -0 |
Reserve onderhoud openbare ruimte | 1.259 | 1.259 | - |
Reserve duurzaamheid | 554 | 554 | - |
Saldo lasten | -1.846 | -1.846 | -0 |
Baten | |||
Algemene Risicoreserve | 750 | 750 | - |
Budgetegalisatiereserve | 4.531 | 4.531 | - |
Reserve onderhoud openbare ruimte | 1.615 | 1.131 | -484 |
Reserve ruimte voor ruimte | 85 | 85 | - |
Reserve onderhoud gebouwen | 133 | 133 | - |
Reserve riolering | 739 | 134 | -605 |
Reserve Vinckebuurt | 15 | 11 | -4 |
Reserve reiniging | 36 | - | -36 |
Reserve riolering | 33 | 33 | |
Saldo Baten | 7.903 | 6.808 | 1.095 |
Saldo reserves | 6.057 | 4.962 | 1.095 |
Saldo incidentele baten en lasten | 311 | 3.277 | -2.966 |
Toelichting typering 'incidentele' baten en lasten
Specificatie per programma van posten groter dan € 50.000
Programma Samenleving
Opvanglocaties Oekraïne & Noodopvang & Verstrekkingen leefgeld
Zowel de baten als de lasten van activiteiten met betrekking Opvanglocaties Oekraïne, de noodopvang en verstrekkingen van het leefgeld zijn vanwege het tijdelijke karakter incidentele budgetten.
Nationaal Programma Onderwijs
Afgelopen jaar zijn we verder gegaan met de uitvoering van de activiteiten voortkomend uit de middelen Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Gemeenten hebben van het rijk NPO middelen ontvangen (éénmalig) voor de schooljaren 2021 t/m 2025. Het doel hiervan is om de opgelopen leervertragingen als gevolg van corona terug te dringen. Vanwege het tijdelijke karakter betreffen dit incidentele budgetten.
Energietoeslag
Het Rijk heeft gemeenten een compensatie gegeven voor het verstrekken van Energietoeslag aan inwoners met een laag inkomen. De gemeente heeft in 2023 huishoudens, die leven van 130% van het sociaal minimum, Energietoeslag uitbetaald. De termijn voor het aanvragen van Energietoeslag loopt door tot en met 1 april 2024. Vanwege het tijdelijke karakter betreffen dit incidentele budgetten.
Koersnota
In de Koersnota zijn acties benoemd, bijvoorbeeld de omgekeerde toets. Dit betreft eenmalige kosten voor het vormgeven van een andere werkwijze. Hiermee valt de Koersnota onder de incidentele lasten.
Programma Wonen en Werken
De Scheg
Betreft nakomende kosten als gevolg van de inrichting van het projectgebied na oplevering
Hogere huisvestingskosten a.g.v. vluchtelingen
Het pand Arthur van Schendellaan 59 ('t Buurtnest) is sinds het voorjaar van 2023 in gebruik voor crisisnoodopvang van asielzoekers. Door dit gebruik kent het pand hogere exploitatielasten. Deze worden gedekt vanuit de huurvergoeding en de energiebijdrage die de gemeente ontvangt vanuit het Centraal Orgaan opvang asielzoekers.
Grondexploitaties
Voor actieve grondexploitaties en bouwgronden in exploitatie geldt het volgende: Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan, ongeacht wie de ontwikkelaar is, de gemeente (actieve grondexploitaties) of een derde (facilitaire grondexploitatie). De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel. (Tussentijdse) Winstnemingen en mutaties van voorzieningen in verband met grondexploitaties met een negatief resultaat zijn daarmee ook incidenteel.
Projectinititatieven
Betreft een budget voor initiatieven voor de ontwikkeling van gebieden en locaties. Zo'n ontwikkeling wordt maar één keer gedaan. Er is dus sprake van een begrotingspost met een incidenteel karakter, ook al is deze post structureel geraamd.
Facilitaire projecten
Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan, ongeacht wie de ontwikkelaar is, de gemeente (actieve grondexploitaties) of een derde (facilitaire grondexploitatie). De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel. (Tussentijdse) Winstnemingen en mutaties van voorzieningen in verband met grondexploitaties met een negatief resultaat zijn daarmee ook incidenteel.
Storting in voorziening exploitatierisico's
Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan, ongeacht wie de ontwikkelaar is, de gemeente (actieve grondexploitaties) of een derde (facilitaire grondexploitatie). De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel. (Tussentijdse) Winstnemingen en mutaties van voorzieningen in verband met grondexploitaties met een negatief resultaat zijn daarmee ook incidenteel.
Ondersteuning subsidie impulsaanpak winkelgebieden & Verkeersplan Dorpcentrum - Saneringskosten & Onderzoek naar herontwikkeling bedrijventerrein TPN & Gebiedsuitwerking Noorder Legmeerpolder met inititatief duurzaamheidspark & Ontwikkelvisie Thamerdal Transformatie Amstelzone
Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel. Het betreft ondersteuning van een extern bureau bij een subsidieaanvraag voor een gebiedsontwikkeling binnen het dorpscentrum
Implementatiekosten omgevingswet
Het betreft hier de kosten die gepaard gaan met de invoering van de Omgevingswet. Tot en met 2024 is er een budget opgenomen voor onder andere voor het opstellen van de gebiedsprogramma's en het inrichten van monitoring en evaluatie. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten. De lasten die voortvloeien uit het uitvoeren van de structurele taak worden wel structureel.
Programmatische aanpak arbeidsmigranten
Het rekenkamerrapport huisvesting arbeidsmigranten is aanleiding geweest om een eerste inventarisatie te doen naar de stand van zaken registratie arbeidsmigranten. Hierbij is een aantal benodigde acties in beeld gebracht in het kader van de aanpak arbeidsmigranten. Een verdere inventarisatie levert mogelijk nog aanvullende acties op. Door goed zicht te hebben op de (aandachtspunten omtrent de) arbeidsmigranten in de gemeente Uithoorn en hier een gerichte aanpak op te zetten wordt een bijdrage geleverd aan een energieke sierteeltsector, een eerlijke woonruimteverdeling, voorkoming van misbruik en uitbuiting en een aantrekkelijke woongemeenschap. Deze wijziging in de aanpak van deze taak omvat meerdere terreinen van het gemeentelijk beleid. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.
Water-en rioleringsprogramma Uithoorn 2023-2027
Op 2 november 2023 is het Water- en rioleringsprogramma (Wrp) Uithoorn 2023-2027 vastgesteld. Dit Wrp vervangt het GRP 2018-2022. In het GRP 2018-2022 is als speerpunt genoemd de reeds geactiveerde rioleringsinvesteringen in overeenstemming te brengen met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de Nota Activabeleid (2019) van de gemeente Uithoorn. Dit betekende onder andere afboekingen van buiten gebruik gestelde activa en van niet te activeren kosten.
Verkoop snippergroen
Omdat je een bezit, in dit geval stukjes grond die snippergroen genoemd worden, maar één kunt keer verkopen, is er sprake van een begrotingspost met een incidenteel karakter, ook al is deze post structureel geraamd.
Programma organiseren
Implementatie dienstverleningsvisie
In de vastgestelde dienstverleningsvisie is de ambitie vastgesteld om de gemeentelijke dienstverlening naar een 8 te brengen. Om de implementatie van de dienstverleningsvisie in samenhang met de communicatievisie en de ontwikkelagenda participatie goed op te kunnen pakken worden in 2022 en 2023 extra kosten gemaakt. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.
Implementatie wet open overheid
Deze initiatiefwet is op 26 januari 2021 door de Tweede Kamer aangenomen en beoogt de gehele overheid transparanter en toegankelijker te maken. Met dit wetsvoorstel geven de initiatiefnemers zowel de actieve als de passieve openbaarmaking van overheidsinformatie een nieuwe wettelijke basis en verankeren zij het recht op toegang tot informatie. Daarnaast beogen zij de informatievoorziening en informatiehuishouding van het Rijk en decentrale overheden te verbeteren. De maatregelen die uitgevoerd moeten worden om aan deze wetgeving te voldoen heeft een grote impact op het bestuur en de organisatie. Met de beschikbaarstelling van deze financiële middelen ondersteunt het Rijk gemeenten bij de implementatie en uitvoering van de WOO. De financiële middelen bestaan uit zowel incidentele als structurele middelen. De incidentele middelen, voor de periode 2022 tot en met 2026, zijn bestemd voor het verbeteren van systemen, het opleiden van medewerkers en het aanpassen van processen en de organisatie. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.
Projectleider participatie
De Ontwikkelagenda Participatie is vorig jaar vastgesteld. Om deze agenda te implementeren is in de jaren 2022 tot en met 2025 extra budget nodig. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.
Praktijkschool Uithoorn (aanleg parkeerplaatsen)
Als gevolg van de verbouwing moeten er extra parkeerplaatsen worden aangelegd. Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. Deze kosten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.
Diverse programma's
Budgetoverhevelingen
Bij de jaarrekening 2022 is voor een totaal van € 977.000 aan incidentele budgetten overgeheveld.
Brommers op de rijbaan
Dit betreft een project om om bromfietsers op de aansluitende wegen binnen de bebouwde kom op de rijbaan te laten rijden zodat dat op een natuurlijk manier aansluit op de vernieuwde infrastructuur van het dorpscentrum.
Energietransitie
Onderdeel van de besteding is een opdracht ten behoeve van het in kaart brengen van de ondergrondse infrastructuur, het beleid rondom de ondergrond en welke stappen we hier als gemeente nog in moeten zetten. De druk op de ondergrond neemt namelijk, net als op de bovengrond, de komende jaren toe. Deze opdracht loopt door in 2024 en is in beginsel een éénmalige actie.
Visie groene recreatieve verbindingszone
Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.
Uitvoering WOO en WEMBV door Duo+
Deze initiatiefwet is op 26 januari 2021 door de Tweede Kamer aangenomen en beoogt de gehele overheid transparanter en toegankelijker te maken. Met dit wetsvoorstel geven de initiatiefnemers zowel de actieve als de passieve openbaarmaking van overheidsinformatie een nieuwe wettelijke basis en verankeren zij het recht op toegang tot informatie. Daarnaast beogen zij de informatievoorziening en informatiehuishouding van het Rijk en decentrale overheden te verbeteren. De maatregelen die uitgevoerd moeten worden om aan deze wetgeving te voldoen heeft een grote impact op het bestuur en de organisatie. Met de beschikbaarstelling van deze financiële middelen ondersteunt het Rijk gemeenten bij de implementatie en uitvoering van de WOO. De financiële middelen bestaan uit zowel incidentele als structurele middelen. De incidentele middelen, voor de periode 2022 tot en met 2026, zijn bestemd voor het verbeteren van systemen, het opleiden van medewerkers en het aanpassen van processen en de organisatie. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.
Incidentele lasten i.r.t. reserves
Alle onttrekkingen uit reserves worden aangemerkt als 'incidenteel'. De hiermee gerelateerde kosten zijn daarmee ook 'incidenteel'.
Reserves
Om uitschieters te voorkomen zijn voor de onderhoudslasten egalisatiereserves gevormd. Daarmee blijven de jaarlijkse lasten vrijwel gelijk. Dekking uit- of toevoeging aan de egalisatiereserves voor onderhoudslasten wordt op basis van het BBV aangemerkt als incidentele inkomsten / uitgaven. Uitzondering hierop is de bestemmingsreserve dekking kapitaallasten. De onttrekkingen uit deze reserve zijn incidenteel van aard.