Incidentele baten en lasten

In de Gemeentewet is opgenomen dat onze begroting structureel en reëel in evenwicht moet zijn. In artikel 189 (tweede lid) is opgenomen: “De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Hiervan kan hij afwijken indien aannemelijk is dat het structureel en reëel evenwicht in de begroting in de eerstvolgende jaren tot stand zal worden gebracht.”

Structureel evenwicht betekent dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Met reëel evenwicht wordt bedoeld dat de geraamde baten en lasten in de begroting en meerjarenraming volledig1 en realistisch zijn.

Omschrijving

Begroting na wijziging 2023

Werkelijk 2023

Saldo baten en lasten

-7.430

-339

Saldo toevoegingen en onttrekkingen aan reserves

6.556

5.465

Begrotingssaldo (a)

-874

5.126

Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) (b)

-311

-3.277

Structureel begrotingssaldo (=a-b)

-1.185

1.849

In de notitie structurele en incidentele baten en lasten van de commissie BBV is opgenomen dat in de basis alle reservemutaties als incidenteel worden beschouwd met uitzondering van onttrekkingen uit de bestemmingsreserves ter dekking kapitaallasten.

Overzicht incidentele baten en lasten

Exploitatie

B2023

W2023

Saldo

Lasten

Samenleving

Opvanglocaties Oekraïne

2.410

1.215

1.195

Noodopvang Asielzoekers - Locatie ’t Buurtnest

1.586

1.174

412

Verstrekkingen Oekraïne - POO leefgeld

160

133

27

Nationaal Programma Onderwijs

183

96

87

Huisvestingsvoorzieningen voor basisonderwijs aan asielzoekers

-

80

-80

Energietoeslag

1.808

1.509

299

Koersnota

67

30

37

Hotel en Accommodatie Regeling asielzoekers

-

26

-26

Informatiepunten Digitale Overheid

30

30

-

Wonen & Werken

-

De Scheg - Kosten na oplevering

67

130

-63

Schadeherstelkosten - A. v. Schendellaan 51

29

30

-1

Hogere huisvestingskosten a.g.v. vluchtelingen

58

30

28

Structurele warmteklachten ruimte burgerzaken gemeentehuis

8

9

-1

Praktijkschool Uithoorn - Aanleg parkeerplaatsen

24

-

24

Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling (GPAG)

45

42

3

Actieve grondexploitaties in voorbereiding lasten

392

437

-44

Actieve grondexploitaties in voorbereiding boekwaarde

148

148

-

Bouwgronden In Exploitatie (BIE) lasten

287

229

58

Bouwgronden In Exploitatie (BIE) boekwaarde

402

437

-36

Projectinititatieven

139

142

-3

Facilitaire projecten

456

391

65

Storting in voorziening exploitatierisico's

-

100

-100

Energiebesparingsakkoord

25

25

Ondersteuning subsidie impulsaanpak winkelgebieden

50

33

17

Verkeersplan Dorpcentrum - Saneringskosten

665

666

-2

Onderzoek naar herontwikkeling bedrijventerrein TPN

60

52

8

Gebiedsuitwerking Noorder Legmeerpolder met inititatief duurzaamheidspark

75

33

42

Ontwikkelvisie Thamerdal

124

134

-10

Transformatie Amstelzone

380

279

101

Omgevingswet - Implementatiekosten

200

91

109

Arbeidsmigranten - Programmatische aanpak

91

91

Water-en rioleringsprogramma Uithoorn 2023-2027

317

317

-0

Organiseren

-

Dienstverleningsvisie - Implementatiekosten

100

100

Wet Open Overheid - Implementatiekosten

59

59

Participatie - Projectleider

90

90

Strategische visie - Budgetoverheveling

-50

-50

Ontwikkeling bestuurskracht - Onafhankelijk voorzitter

2

2

Diverse programma's

-

Incidentele lasten i.r.t. reserves

1.195

139

1.056

Budgetoverheveling 2022

-

Aanvullend steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl

11

11

Aanvullend steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl

26

26

Brommers op de rijbaan

60

-

60

Coronacompensatie energiekosten maatschappelijke organisaties

77

77

Koersplan

47

47

Ontwikkelvisie gezond, veilig en kansrijk opgroeien

20

20

Energietransitie

60

38

22

Woonbeleid

43

35

8

Uitvoeringsplan legalisatie

54

6

48

Implementatie Omgevingswet

77

77

-

Projectleider Ruimte voor Ruimte

9

7

2

Parkeerbeleid Uithoorn

34

34

-

Ontwerp openbare ruimte Wilhelminakade Thamerkerk

40

37

3

POH Jeugd GGZ

15

15

Visie groene recreatieve verbindingszone

94

-

94

Amstelzone

10

10

-

Parkeerplekken voor gebruik jachthaven, Thamerkerk en De Mix

20

6

14

Aanpassing openbaar gebied project Vinckebuurt

8

3

5

Projectleider Participatie

26

26

-

Implementatie dienstverleningsvisie

49

49

-

Uithoorn 200 jaar

11

6

5

Project MFA Zijdelwaard

40

42

-2

Pilot Vroegsignalering

24

24

Uitvoering WOO en WEMBV door Duo+

58

-

58

Opstellen nieuw speel- en beweegbeleid

30

21

9

Actualiseren Gemeentelijk Rioleringsplan

33

33

-

Saldo lasten

-12.656

-8.590

-4.066

Baten

Samenleving

Opvanglocaties Oekraïne

3.060

3.003

57

Noodopvang Asielzoekers - Locatie ’t Buurtnest

1.586

1.177

409

Verstrekkingen Oekraïne - POO leefgeld

160

133

27

Nationaal Programma Onderwijs

183

96

87

Huisvestingsvoorzieningen voor basisonderwijs aan asielzoekers

-

80

-80

Hotel en Accommodatie Regeling asielzoekers

-

26

-26

Informatiepunten Digitale Overheid

30

30

-

Wonen & Werken

-

Bouwgronden In Exploitatie (BIE) baten

-

-8

8

Bouwgronden In Exploitatie (BIE) boekwaarde

291

263

28

Actieve grondexploitaties in voorbereiding boekwaarde

856

869

-12

Facilitaire projecten

246

330

-84

Grondverkopen facilitaire projecten

275

-

275

Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling (GPAG)

30

36

-6

Vrijval uit voorziening GPAG

-

689

-689

Subsidie inrichting De Scheg

-

32

-32

Afkoop onderhoud Swale

33

19

15

Organiseren

-

Informatiepunt digitale overheid

30

30

Verkoop snippergroen

25

17

8

Huisvesting vluchtelingen - Bijdrage COA

58

57

-

Vluchtelingen Oekraïne- Huurrvergoeding

18

18

-0

Verwachte schadeuitkering A.v.Schendelln 51

29

39

-10

Saldo Baten

6.910

6.905

5

Saldo exploitatie

-5.746

-1.685

-4.061

Reserves

B2023

W2023

Saldo

Lasten

Reserve riolering

33

33

-0

Reserve onderhoud openbare ruimte

1.259

1.259

-

Reserve duurzaamheid

554

554

-

Saldo lasten

-1.846

-1.846

-0

Baten

Algemene Risicoreserve

750

750

-

Budgetegalisatiereserve

4.531

4.531

-

Reserve onderhoud openbare ruimte

1.615

1.131

-484

Reserve ruimte voor ruimte

85

85

-

Reserve onderhoud gebouwen

133

133

-

Reserve riolering

739

134

-605

Reserve Vinckebuurt

15

11

-4

Reserve reiniging

36

-

-36

Reserve riolering

33

33

Saldo Baten

7.903

6.808

1.095

Saldo reserves

6.057

4.962

1.095

Saldo incidentele baten en lasten

311

3.277

-2.966

Toelichting typering 'incidentele' baten en lasten

Specificatie per programma van posten groter dan € 50.000

Programma Samenleving

Opvanglocaties Oekraïne & Noodopvang & Verstrekkingen leefgeld

Zowel de baten als de lasten van activiteiten met betrekking Opvanglocaties Oekraïne, de noodopvang en verstrekkingen van het leefgeld zijn vanwege het tijdelijke karakter incidentele budgetten.

Nationaal Programma Onderwijs

Afgelopen jaar zijn we verder gegaan met de uitvoering van de activiteiten voortkomend uit de middelen Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Gemeenten hebben van het rijk NPO middelen ontvangen (éénmalig) voor de schooljaren 2021 t/m 2025. Het doel hiervan is om de opgelopen leervertragingen als gevolg van corona terug te dringen. Vanwege het tijdelijke karakter betreffen dit incidentele budgetten.

Energietoeslag

Het Rijk heeft gemeenten een compensatie gegeven voor het verstrekken van Energietoeslag aan inwoners met een laag inkomen. De gemeente heeft in 2023 huishoudens, die leven van 130% van het sociaal minimum, Energietoeslag uitbetaald. De termijn voor het aanvragen van Energietoeslag loopt door tot en met 1 april 2024. Vanwege het tijdelijke karakter betreffen dit incidentele budgetten.

Koersnota

In de Koersnota zijn acties benoemd, bijvoorbeeld de omgekeerde toets. Dit betreft eenmalige kosten voor het vormgeven van een andere werkwijze. Hiermee valt de Koersnota onder de incidentele lasten.

Programma Wonen en Werken

De Scheg

Betreft nakomende kosten als gevolg van de inrichting van het projectgebied na oplevering

Hogere huisvestingskosten a.g.v. vluchtelingen

Het pand Arthur van Schendellaan 59 ('t Buurtnest) is sinds het voorjaar van 2023 in gebruik voor crisisnoodopvang van asielzoekers. Door dit gebruik kent het pand hogere exploitatielasten. Deze worden gedekt vanuit de huurvergoeding en de energiebijdrage die de gemeente ontvangt vanuit het Centraal Orgaan opvang asielzoekers.

Grondexploitaties

Voor actieve grondexploitaties en bouwgronden in exploitatie geldt het volgende: Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan, ongeacht wie de ontwikkelaar is, de gemeente (actieve grondexploitaties) of een derde (facilitaire grondexploitatie). De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel. (Tussentijdse) Winstnemingen en mutaties van voorzieningen in verband met grondexploitaties met een negatief resultaat zijn daarmee ook incidenteel.

Projectinititatieven

Betreft een budget voor initiatieven voor de ontwikkeling van gebieden en locaties. Zo'n ontwikkeling wordt maar één keer gedaan. Er is dus sprake van een begrotingspost met een incidenteel karakter, ook al is deze post structureel geraamd.

Facilitaire projecten

Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan, ongeacht wie de ontwikkelaar is, de gemeente (actieve grondexploitaties) of een derde (facilitaire grondexploitatie). De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel. (Tussentijdse) Winstnemingen en mutaties van voorzieningen in verband met grondexploitaties met een negatief resultaat zijn daarmee ook incidenteel.

Storting in voorziening exploitatierisico's

Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan, ongeacht wie de ontwikkelaar is, de gemeente (actieve grondexploitaties) of een derde (facilitaire grondexploitatie). De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel. (Tussentijdse) Winstnemingen en mutaties van voorzieningen in verband met grondexploitaties met een negatief resultaat zijn daarmee ook incidenteel.

Ondersteuning subsidie impulsaanpak winkelgebieden & Verkeersplan Dorpcentrum - Saneringskosten & Onderzoek naar herontwikkeling bedrijventerrein TPN & Gebiedsuitwerking Noorder Legmeerpolder met inititatief duurzaamheidspark & Ontwikkelvisie Thamerdal Transformatie Amstelzone

Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel. Het betreft ondersteuning van een extern bureau bij een subsidieaanvraag voor een gebiedsontwikkeling binnen het dorpscentrum

Implementatiekosten omgevingswet

Het betreft hier de kosten die gepaard gaan met de invoering van de Omgevingswet. Tot en met 2024 is er een budget opgenomen voor onder andere voor het opstellen van de gebiedsprogramma's en het inrichten van monitoring en evaluatie. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten. De lasten die voortvloeien uit het uitvoeren van de structurele taak worden wel structureel.

Programmatische aanpak arbeidsmigranten

Het rekenkamerrapport huisvesting arbeidsmigranten is aanleiding geweest om een eerste inventarisatie te doen naar de stand van zaken registratie arbeidsmigranten. Hierbij is een aantal benodigde acties in beeld gebracht in het kader van de aanpak arbeidsmigranten. Een verdere inventarisatie levert mogelijk nog aanvullende acties op. Door goed zicht te hebben op de (aandachtspunten omtrent de) arbeidsmigranten in de gemeente Uithoorn en hier een gerichte aanpak op te zetten wordt een bijdrage geleverd aan een energieke sierteeltsector, een eerlijke woonruimteverdeling, voorkoming van misbruik en uitbuiting en een aantrekkelijke woongemeenschap. Deze wijziging in de aanpak van deze taak omvat meerdere terreinen van het gemeentelijk beleid. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Water-en rioleringsprogramma Uithoorn 2023-2027

Op 2 november 2023 is het Water- en rioleringsprogramma (Wrp) Uithoorn 2023-2027 vastgesteld. Dit Wrp vervangt het GRP 2018-2022. In het GRP 2018-2022 is als speerpunt genoemd de reeds geactiveerde rioleringsinvesteringen in overeenstemming te brengen met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de Nota Activabeleid (2019) van de gemeente Uithoorn. Dit betekende onder andere afboekingen van buiten gebruik gestelde activa en van niet te activeren kosten.

Verkoop snippergroen

Omdat je een bezit, in dit geval stukjes grond die snippergroen genoemd worden, maar één kunt keer verkopen, is er sprake van een begrotingspost met een incidenteel karakter, ook al is deze post structureel geraamd.

Programma organiseren

Implementatie dienstverleningsvisie

In de vastgestelde dienstverleningsvisie is de ambitie vastgesteld om de gemeentelijke dienstverlening naar een 8 te brengen. Om de implementatie van de dienstverleningsvisie in samenhang met de communicatievisie en de ontwikkelagenda participatie goed op te kunnen pakken worden in 2022 en 2023 extra kosten gemaakt. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Implementatie wet open overheid

Deze initiatiefwet is op 26 januari 2021 door de Tweede Kamer aangenomen en beoogt de gehele overheid transparanter en toegankelijker te maken. Met dit wetsvoorstel geven de initiatiefnemers zowel de actieve als de passieve openbaarmaking van overheidsinformatie een nieuwe wettelijke basis en verankeren zij het recht op toegang tot informatie. Daarnaast beogen zij de informatievoorziening en informatiehuishouding van het Rijk en decentrale overheden te verbeteren. De maatregelen die uitgevoerd moeten worden om aan deze wetgeving te voldoen heeft een grote impact op het bestuur en de organisatie. Met de beschikbaarstelling van deze financiële middelen ondersteunt het Rijk gemeenten bij de implementatie en uitvoering van de WOO. De financiële middelen bestaan uit zowel incidentele als structurele middelen. De incidentele middelen, voor de periode 2022 tot en met 2026, zijn bestemd voor het verbeteren van systemen, het opleiden van medewerkers en het aanpassen van processen en de organisatie. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Projectleider participatie

De Ontwikkelagenda Participatie is vorig jaar vastgesteld. Om deze agenda te implementeren is in de jaren 2022 tot en met 2025 extra budget nodig. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Praktijkschool Uithoorn (aanleg parkeerplaatsen)

Als gevolg van de verbouwing moeten er extra parkeerplaatsen worden aangelegd. Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. Deze kosten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.

Diverse programma's

Budgetoverhevelingen

Bij de jaarrekening 2022 is voor een totaal van € 977.000 aan incidentele budgetten overgeheveld.

Brommers op de rijbaan

Dit betreft een project om om bromfietsers op de aansluitende wegen binnen de bebouwde kom op de rijbaan te laten rijden zodat dat op een natuurlijk manier aansluit op de vernieuwde infrastructuur van het dorpscentrum.

Energietransitie

Onderdeel van de besteding is een opdracht ten behoeve van het in kaart brengen van de ondergrondse infrastructuur, het beleid rondom de ondergrond en welke stappen we hier als gemeente nog in moeten zetten. De druk op de ondergrond neemt namelijk, net als op de bovengrond, de komende jaren toe. Deze opdracht loopt door in 2024 en is in beginsel een éénmalige actie.

Visie groene recreatieve verbindingszone

Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.

Uitvoering WOO en WEMBV door Duo+

Deze initiatiefwet is op 26 januari 2021 door de Tweede Kamer aangenomen en beoogt de gehele overheid transparanter en toegankelijker te maken. Met dit wetsvoorstel geven de initiatiefnemers zowel de actieve als de passieve openbaarmaking van overheidsinformatie een nieuwe wettelijke basis en verankeren zij het recht op toegang tot informatie. Daarnaast beogen zij de informatievoorziening en informatiehuishouding van het Rijk en decentrale overheden te verbeteren. De maatregelen die uitgevoerd moeten worden om aan deze wetgeving te voldoen heeft een grote impact op het bestuur en de organisatie. Met de beschikbaarstelling van deze financiële middelen ondersteunt het Rijk gemeenten bij de implementatie en uitvoering van de WOO. De financiële middelen bestaan uit zowel incidentele als structurele middelen. De incidentele middelen, voor de periode 2022 tot en met 2026, zijn bestemd voor het verbeteren van systemen, het opleiden van medewerkers en het aanpassen van processen en de organisatie. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.

Incidentele lasten i.r.t. reserves

Alle onttrekkingen uit reserves worden aangemerkt als 'incidenteel'. De hiermee gerelateerde kosten zijn daarmee ook 'incidenteel'.

Reserves

Om uitschieters te voorkomen zijn voor de onderhoudslasten egalisatiereserves gevormd. Daarmee blijven de jaarlijkse lasten vrijwel gelijk. Dekking uit- of toevoeging aan de egalisatiereserves voor onderhoudslasten wordt op basis van het BBV aangemerkt als incidentele inkomsten / uitgaven. Uitzondering hierop is de bestemmingsreserve dekking kapitaallasten. De onttrekkingen uit deze reserve zijn incidenteel van aard.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf