Overzicht baten en lasten
Maatschappelijke ondersteuning, Sport en cultuur | R2022 | B2023 primitief | B2023 na wijziging | R2023 | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 14.163 | 12.995 | 18.436 | 16.983 | 1.452 |
Baten | 2.940 | 373 | 5.683 | 5.593 | -90 |
Saldo baten en lasten | -11.223 | -12.622 | -12.753 | -11.391 | 1.362 |
Toevoegingen aan reserves | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen aan reserves | - | - | - | - | - |
Saldo reserves | - | - | - | - | - |
Saldo | -11.223 | -12.622 | -12.753 | -11.391 | 1.362 |
Toelichting Lasten
Lagere lasten Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) (€ 0,12 miljoen). Gemeenten hebben voor 2023 middelen gekregen voor de uitvoering van de activiteiten zoals opgenomen in het GALA. Naast deze lagere lasten is er voor eenzelfde bedrag aan lagere inkomsten. De exacte uitwerking vanuit het Rijk heeft tot eind 1e kwartaal 2023 geduurd. Het lokaal inregelen van de activiteiten heeft daardoor langer geduurd en er mede toe geleidt dat niet alle activiteiten konden worden opgepakt.
Hogere lasten Volwasseneneducatie (€ 0,13 miljoen). Begin november is door de gemeente Amsterdam aangegeven dat er voor volwasseneneducatie een bijdrage wordt ontvangen. Dit bedrag is volledig ingezet voor Taalhuis Uithoorn.
Lagere lasten asielinstroom (€ 0,41 miljoen). Gemeenten hebben een taakstelling met betrekking tot de verhoogde asielinstroom. De kosten die ze hiervoor maken mogen in rekening worden gebracht bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers. De kosten zijn lager dan eerder werd ingeschat. Daar tegenover staat eenzelfde bedrag aan lagere inkomsten.
Lagere lasten energiecompensatie Buurt- en dorpshuizen en kringloop (€ 0,06 miljoen). In 2023 was er een regeling van kracht om deze maatschappelijke organisaties te ondersteunen in de steeds hogere lasten voor energie. De daadwerkelijke besteding op basis van de toekenningen zijn lager uitgevallen.
Lagere uitgaven opvang ontheemden Oekraïne (€ 1,19 miljoen) Als gevolg van de oorlog in de Oekraïne is er door gemeenten (nood)opvang geregeld. De kosten bestaan uit Transitiekosten om gebouwen geschikt te maken voor opvang, verstrekking van leefgeld bij de gemeentelijke opvang en regie- en uitvoeringskosten. De uitgaven voor de opvang worden door het Rijk gecompenseerd, deels door de werkelijke kosten te compenseren, deels middels normbedragen per opgevangen vluchteling. De uitgaven zijn beduidend minder dan de inkomsten. Deze inkomsten staan aan de batenzijde toegelicht. Een overschot aan inkomsten mogen gemeenten houden. Het overschot komt voornamelijk doordat, ten opzichte van de uitgangspunten waarop het normbedrag gebaseerd is, we niet afhankelijk zijn van hotelovernachtingen en catering en dat maatwerk geleverd wordt voor de beveiliging.
Lagere uitgaven Datagedreven sturen (€ 0,05 miljoen). De uitgaven voor de inzet van de projectleider en data-analist zijn lager dan het opgenomen budget in 2023 nu we dit programma sinds 2023 niet alleen meer met Uithoorn en Ouder-Amstel maar ook met Diemen vormgeven en bekostigen.
Hogere kosten door een hogere toerekening van inhuur binnen dit deelprogramma (€ 0,36 miljoen). De inzet heeft met name betrekking op vervanging wegens ziekte- cq. zwangerschapsverlof en tijdelijke inhuur in verband met het moeilijk kunnen vervullen van vacatureruimte (€ 0,11 miljoen). Verder is er inzet geweest waar tegenover ook inkomsten zijn opgenomen in verband met doorbelasting aan andere partijen (€ 0,07 miljoen). Daarnaast heeft er een verschuiving plaatsgevonden vanuit het deelprogramma Veiligheid door een andere inzet van de flexibele schil Sociaal Team, waarvan de inzet binnen dit deelprogramma heeft plaatsgevonden (€ 0,18 miljoen).
Lagere lasten Koersplan (€ 0,04 miljoen). In 2023 heeft een nadere analyse plaatsgevonden naar de benodigde verdere stappen in het kader van het borgen en verdiepen van de brede uitvraag en omgekeerde toets. Deze analyse en het opstellen van een projectplan waren eerst nodig voordat de uitvoering met bijbehorende kosten kon starten. Vandaar dat hier sprake is van lagere lasten in 2023 dan voorzien.
Lagere lasten voor Uithoorn voor Elkaar (UvE) (€ 0,06 miljoen), doordat een deel van de subsidie aan UvE is opgenomen binnen de verantwoording van de lasten bij de SPUK GALA, waarvoor de gemeente specifiek middelen ontvangt. Hiermee wordt voorkomen dat een deel van de SPUK GALA gelden terugbetaald moeten worden en vallen lokaal deze middelen vrij.
Lagere lasten door diverse overige kleine verschillen (€ 0,01 miljoen).
Toelichting Baten
Lagere baten Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) (€ 0,12 miljoen). Deze mutatie staat reeds toegelicht bij de verschillenanalyse van de lasten in dit deelprogramma. Voor een deel mogen de inkomsten vanuit 2023 overgeheveld worden (€ 0,06 miljoen) voor besteding in het volgende jaar. Voor een ander deel is er een terugbetalingsverplichting (€ 0,06 miljoen).
Hogere baten Volwasseneneducatie (€ 0,13 miljoen). Deze mutatie staat reeds toegelicht bij de verschillenanalyse van de lasten in dit deelprogramma.
Lagere baten asielinstroom (€ 0,41 miljoen). Deze mutatie staat reeds toegelicht bij de verschillenanalyse van de lasten in dit deelprogramma.
Lagere baten voor Opvang Ontheemden Oekraine (€ 0,05 miljoen). Het aantal opvangplekken is iets lager uitgevallen dan waar eerder in de aanvraag rekening mee was gehouden en opgenomen in de begroting.
Hogere baten voor vergoedingen in het kader van de Toeslagenaffaire (€ 0,12 miljoen). Gemeenten hadden van 2021 tot en met 2023 de gelegenheid om op basis van een staffel te bepalen wanneer ze aanspraak willen maken op een vergoeding voor uitvoeringskosten met betrekking tot inrichtings- en coördinatiekosten. De staffel is gebasseerd op het aantal gedupeerden. Door de keuze uit te stellen tot 2023, valt de vergoeding in de staffel hoger uit. Hierdoor is er een hogere bate met betrekking tot de vergoeding van de inrichtings- en coördinatiekosten.
Hogere baten WMO vervoer (€ 0,04 miljoen). Vanuit fiscale voorschriften voor kunen verrrekenen van de BTW mogen de bijdragen WMO vervoer niet meer als negatieve uitgaven worden verwerkt, maar moeten als afzonderlijk inkomsten worden opgenomen.
Hogere baten in verband met inzet van personeel welke doorbelast kon worden naar andere partijen (€ 0,07 miljoen).
Hogere baten (€ 0,07 miljoen) door een afrekening van de Specifieke uitkering (SPUK) btw Sport 2022. Doordat er landelijk minder aanvragen voor de SPUK regeling zijn gedaan dan waar vooraf rekening mee was gehouden, is er ruimte overgebleven op het totale macro budget. Dit bedrag is naar rato bij de definitieve vaststelling in 2023 alsnog beschikbaar gekomen voor alle gemeenten die daar vanuit de verantwoording nog recht op hadden.
Hogere baten door diverse overige kleine verschillen (€ 0,06 miljoen).