Passiva

  • Eigen vermogen: Algemene reserve en algemene en bestemmingsreserves.

  • Voorzieningen: worden getroffen ten behoeve van voorzienbare risico’s. Voorzieningen voor het afdekken van exploitatierisico’s van de bouwgrondexploitatie zijn hier niet onder opgenomen, maar op de daarop betrekking hebbende actiefpost ‘Bouwgrondexploitatie’.

  • Vreemd lang vermogen; opgenomen gelden van bankinstellingen voor de termijn langer dan één jaar en bij de gemeente gestorte waarborgsommen.

Vaste passiva

Verloop van de reserves

Reserve

Begin stand 2023

Resultaat 2022

Toevoe ging

Ontrek king

Verminde- ringen ter dekking van afschrij- vingen

Eind stand 2023

Algemene risicoreserve

41.613

3.150

750

44.013

Budgetegalisatiereserve

1.702

3.090

4.531

262

Totaal algemene reserves

43.315

6.240

-

5.281

-

44.274

Reserve dekking kapitaallasten

3.969

503

3.466

Reserve duurzaamheid

-

554

554

Reserve onderhoud openbare ruimte

5.547

1.259

1.131

5.675

Reserve onderhoud gebouwen

373

133

240

Reserve onderhoud MFA de Legmeer

587

587

Reserve reiniging

54

34

21

Reserve riolering

1.764

33

134

1.663

Reserve ruimte voor ruimte

269

85

184

Reserve sparen vooraf

-

-

Reserve speelbeleidsplan

-

-

Reserve Vinckebuurt

27

11

15

Totaal bestemmingsreserves

12.588

0

1.846

1.527

503

12.404

Totaal reserves

55.903

6.240

1.846

6.808

503

56.678

Toelichting Algemene risicoreserve

Doelstelling

De Algemene risicoreserve wordt gebruikt als buffer voor onverwachte financiële tegenvallers. De Algemene risicoreserve maakt een substantieel onderdeel uit van de weerstandscapaciteit.

Onderbouwing

De benodigde hoogte van de Algemene risicoreserve is afhankelijk van de risico’s. De hoogte van het risicoprofiel wordt vermenigvuldigd met een door de raad vastgestelde ratio om de benodigde omvang van de Algemene risicoreserve te bepalen. In de raadsvergadering van 24 mei 2012 over de 'nota financieel gezond Uithoorn' heeft de raad besloten een meer algemeen beleidskader vast te stellen omtrent de ratio. Indien het risico hoog is (groter of gelijk aan € 1 miljoen) en de kans dat dit zich voordoet is groter of gelijk aan 50% (1 x per 2-5 jaar) dan ratio 2 = goed. Anders volstaat ratio 1 = voldoende. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt nader ingegaan op de (wijziging van) aanwezige risico’s.

Voeding

De Algemene risicoreserve wordt gevoed vanuit de Budgetegalisatiereserve, indien de hoogte van de Algemene risicoreserve lager is dan de benodigde weerstandscapaciteit. Hiervoor wordt via een afzonderlijk raadsbesluit, of als onderdeel van een voortgangsrapportage, goedkeuring aan de raad gevraagd. Als de Budgetegalisatiereserve onvoldoende hoog is, moet de reserve in een periode van 10 jaar op hoogte worden gebracht.

Bestemming

Indien een risico zich werkelijk voordoet kan besloten worden voor de financiële consequenties een beroep te doen op de Algemene risicoreserve. Hiervoor wordt via een afzonderlijk raadsbesluit, of als onderdeel van een voortgangsrapportage, goedkeuring aan de raad gevraagd.

Toelichting Budgetegalisatiereserve

Doelstelling

Vanwege het relatief onvoorspelbare karakter van de hoogte en timing van toekomstige investeringen en lasten is het doel om enige buffer in de besteding van (vrije) reserves te behouden.

Onderbouwing

Dit is de vrije reserve die onder meer gebruik wordt voor het bestemmen van het rekeningresultaat.

Voeding

De Budgetegalisatiereserve wordt gevoed door:

  • Een voordelig rekeningsaldo.

  • Een positief saldo van de herijking reserves.

Bestemming

De middelen van de Budgetegalisatiereserve worden aangewend voor de normale opvang van fluctuaties en tegenvallers. Voor zover de Budgetegalisatiereserve groter is dan nodig voor de normale functie van opvang van fluctuaties en tegenvallers, kan deze gezien worden als een algemene bestemmingsreserve en als zodanig worden ingezet voor dekking van investeringen of incidentele lasten. Bij de jaarrekening, een voortgangsrapportage of afzonderlijk voorstel wordt aan de raad toestemming gevraagd om geld aan de Budgetegalisatiereserve te ontrekken.

Toelichting Reserve dekking kapitaallasten

Doelstelling

Dekking van kapitaallasten

Onderbouwing

In de tweede turap 2022 is de reserve dekking kapitaallasten gevormd. Uit de reserve worden de afschrijvingslasten van investeringen met een resterende looptijd van 7 tot en met 15 jaar gedekt.

Toelichting Reserve Duurzaamheid

Doelstelling

Deze bestemmingsreserve is gevormd om de kosten voor het uitvoeren van de activiteiten in het kader van duurzaamheid te egaliseren en dit structureel te verwerken in de begroting.

Onderbouwing

In de raadsvergadering van 9 november 2023 heeft de raad de vorming van een bestemmingsreserve Duurzaamheid vastgesteld. In 2023 is ter uitvoering van het duurzaamheidsbeleid voor een drietal thema's gewerkt aan een uitvoeringsprogramma: klimaatadaptatie, energietransitie en circulaire economie.

Toelichting Reserve onderhoud gebouwen

Doelstelling

Egalisatie van het sterk fluctuerende onderhoud van gemeentelijke gebouwen. Deze reserve is ingesteld bij de besluitvorming over de 'nota financieel gezond' in 2012.

Onderbouwing

Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserve zijn gebaseerd op afwijkingen van het gemiddelde begrote bedrag aan onderhoudsuitgaven in de meerjarenonderhoudsplannen, die een looptijd hebben tot en met 2049.

Toelichting Reserve speelbeleidsplan

Doelstelling

Dekking kosten uitvoering speelbeleidsplan.

Onderbouwing

De uitgaven voortvloeiend uit het speelbeleidsplan 2008-2014 zouden tot een hoog beslag op de algemene middelen in de periode 2008-2014 leiden. Daarom heeft de raad ingestemd in 2008 met het vormen van een reserve Speelbeleidsplan om de lasten van het speelbeleidsplan te spreiden over de periode 2008-2022.

Toelichting Reserve openbare ruimte

Doelstelling

Egalisatie van het sterk fluctuerende onderhoud van de openbare ruimte. Deze reserve is ingesteld bij de besluitvorming over de 'nota financieel gezond' in 2012.

Onderbouwing

Ingevolge de Kadernota 2016 zijn de reserve Openbare ruimte, de reserve Onderhoud wegen en alle exploitatiebudgetten voor groot onderhoud en vervanging, per 1 januari 2016 omgezet in een voorziening Groot planmatig onderhoud openbare ruimte. Dit is bij de eindcontrole van de jaarrekening 2016 teruggedraaid naar 1 reserve Openbare ruimte.

Toelichting Reserve Vinckebuurt

Doelstelling

Dekking herinrichtingskosten omgeving Vinckebuurt.

Onderbouwing

In de raadsvergadering van 22 april 2012 heeft de raad de vorming van een bestemmingsreserve Vinckebuurt vastgesteld. Deze bestemmingsreserve is gevormd om plankosten te dekken en om de infrastructuur rondom Vinckebuurt aan te leggen. Het betreft de herinrichting van de Petrus Steenkampweg, Burgemeester van Meetelenstraat en de Wilhelminakade ter hoogte van het Zeemandeel. Omdat deze wegen buiten het plangebied van de exploitatieovereenkomst met Zeeman en Bouwfonds vallen, komen deze herinrichtingskosten ten laste van de gemeente.

Door aangescherpte BBV regelgeving is het niet langer toegestaan om kosten van investeringen in maatschappelijk nut (zoals wegen) te dekken uit reserves. Het is verplicht om deze op de balans te activeren en hierover af te schrijven. Bij de 1e tussentijdse rapportage 2020 is de reserve verlaagd naar het niveau dat benodigd is voor de resterende plankosten. Het overschot is overgeheveld naar de budgetegalisatiereserve. De investeringskosten voor de betreffende infrastructuur vinden naar verwachting plaats in de jaren 2021 tot en met 2024 en zijn als investeringsbedrag aangevraagd.

Toelichting Reserve onderhoud MFA de Legmeer

Doelstelling

Egalisatie van het sterk fluctuerende onderhoud van het gebouw MFA de Legmeer. Deze reserve is ingesteld in 2012.

Onderbouwing

Onttrekkingen en toevoegingen zijn gebaseerd op afwijkingen van het gemiddelde begrote bedrag aan onderhoudsuitgaven in het meerjarenonderhoudsplan, dat een looptijd heeft tot en met 2049.

Reserve ruimte voor ruimte

Doelstelling

Dekking kosten ruimte voor ruimte overeenkomsten.

Onderbouwing

Op 26 januari 2011 heeft de raad besloten om de uitvoeringsnota Ruimte voor Ruimte vast te stellen om voor de uitvoering van de regeling een bestemmingsreserve Ruimte voor Ruimte in te stellen. Dit laatste was tot en met 2016 niet mogelijk omdat er nog geen opbrengsten waren gegenereerd. Met het vaststellen van het bestemmingsplan De Rietkraag en het aflopen van de beroepstermijn is het bestemmingsplan onherroepelijk geworden. De grond is geleverd aan de ontwikkelaar en de betaling door de ontwikkelaar heeft plaatsgevonden. Volgens de uitgangspunten van de nota grondbeleid heeft er in 2017 een winstneming uit het project plaatsgevonden. Rekening houdend met de tot nu toe gemaakte kosten, de risico's en de nog te verwachten kosten is de winstneming ingeschat op € 650.000. Op basis van raadsvoorstel en raadsbesluit RV 2017-043916 is het bedrag van de winstneming toegevoegd aan de bestemmingsreserve Ruimte voor Ruimte. Met dit bedrag zijn de lopende verplichtingen Ruimte voor Ruimte worden ingelost en is voor de komende periode de financiële bandbreedte bekend waarbinnen volgende Ruimte voor Ruimte overeenkomsten kunnen worden gesloten.

Reserve reiniging

Doelstelling

Egalisatie van kosten en opbrengsten die verband houden met het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.

Onderbouwing

De kosten van reiniging moeten in principe volledig verhaald te worden door de afvalstoffenheffing. Een mogelijk voordelig resultaat van het product reiniging bij de jaarrekening wordt ingezet bij de tariefstelling van het volgende begrotingsjaar. Hierdoor kunnen ook jaarlijkse schommelingen worden opgevangen en kan het tarief van de afvalstoffenheffing geleidelijk verlopen. Tot en met 2017 verliep dit al via de budgetegalisatiereserve. Bij de 2e turap 2018 is besloten om een afzonderlijke reserve reiniging in te stellen.

Toelichting Reserve riolering

Doelstelling

Egalisatie van kosten en opbrengsten van onderhoud en vervanging van rioleringen.

Onderbouwing

De kosten van riolering dienen in principe volledig verhaald te worden door middel van de rioolheffing. Om grote jaarlijkse schommelingen te kunnen opvangen is een reserve ingesteld, waarmee de tarieven geleidelijk kunnen verlopen naar een kostendekkend tarief voor de rioolheffing.

Volume

De volumebepaling is een afgeleide van het gemeentelijk rioleringsplan.

Voorzieningen

Verloop van de voorzieningen

Voorziening

Beginstand 2023

Dotatie

Onttrekking

Vrijval

Eindstand 2023

Voorziening GreenPark Aalsmeer

1.455

689

766

Voorziening pensioenverplichtingen

2.750

26

120

2.656

Totaal voorzieningen

4.205

26

120

689

3.423

Toelichting Voorziening pensioenverplichtingen

Doelstelling

Dekking van pensioenaanspraken van bestuurders.

Onderbouwing

De pensioenverplichting voor de wethouders is tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd.

Toelichting Voorziening GreenPark Aalsmeer

Doelstelling

Dekking van 50% van het geprognosticeerde resultaat bij beëindiging van de bedrijfsvoering uit hoofde van onze garantstelling.

Onderbouwing

Het verlies is gewaardeerd op de contante waarde van het gezamenlijke resultaat van het ontwikkelingsbedrijf (grondexploitatie) en het erfpachtbedrijf.

Toelichting Voorziening Verlofsparen

Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantieuren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Deze vakantieuren verjaren niet. Dit kan gaan leiden tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, dient hier bij de jaarrekening 2023 een voorziening voor gevormd te worden. Per balansdatum is de omvang van deze voorziening te laag om daadwerkelijk tot vorming over te gaan. In de jaarrekening 2024 zal er opnieuw worden gekeken naar de omvang.

Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer

Omschrijving

Resterende looptijd (jaar)

31-12-2022

31-12-2023

Onderhandse leningen van:

binnenlandse banken en overige financiële instellingen

64.779

59.560

BNG lening (17 miljoen) Lening nr. 40.103046

24

11.779

11.292

BNG lening (20 miljoen) Lening nr. 40.105438

13

10.000

9.200

BNG lening (10 miljoen) Lening nr.40.106705

20

6.750

6.417

BNG Flexlening (15 miljoen) Lening nr.40.107726

8

8.250

7.250

NWB lening (10 miljoen) Lening nr.10.028695

3

3.000

2.000

BNG lening (10 miljoen) Lening nr.40.112760

4

7.000

6.000

BNG lening (10 miljoen) Lening nr. 40.115874

29

18.000

17.400

Saldo

64.779

59.560

De boekwaarde van de (opgenomen) onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen per 31 december 2023 betreft zes leningen die zijn opgenomen bij de nv Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en één bij de Nederlandse Waterschapsbank (NWB). De totale rentelast op de vaste schulden voor 2023 bedraagt € 1.958

Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

Omschrijving

31-12-22

31-12-2023

Overige schulden

5.334

8.498

Saldo

5.334

8.498

Deze posten bestaan voornamelijk uit crediteuren, nog te betalen loonheffing, premies sociale verzekeringen.

Overlopende passiva

Omschrijving

31-12-2022

31-12-2023

Van Europese en/of Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel ter dekking van lasten van volgende jaren

- Europese overheidslichamen

18

-

- het Rijk

1.728

3.050

- overige Nederlandse overheidslichamen

-

282

Overige vooruit ontvangen bedragen die ten bate van volgende jaren komen

-

Verplichtingen die in het jaar zijn opgebouwd en die in een volgend jaar tot betaling komen, behalve jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

5.064

4.824

Saldo

6.810

8.156

Specificatie uitkeringen conform artikel 49

Uitkeringen van het Rijk

Omschrijving

31-12-2022

Ontvangen bedragen

Vrijgevallen bedragen / terug-betalingen

31-12-2023

Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)

170

667

630

207

Aanpak energiearmoede (SiSa)

315

189

76

428

Uitvoeringskosten klimaatakkoord (SiSa)

-

554

554

-

Opvang ontheemden Oekraine 2023 - GOO

-

3.151

3.065

86

Lokale aanpak isolatie (SiSa)

-

267

11

256

Onderwijsleerroutes

26

54

19

61

Preventieakkoord

6

-

6

-

Inburgering

152

293

202

243

Sportakkoord

25

-

25

-

Middelen NPO 2021

424

183

96

511

Gezonde Leefstijlinterventie

14

14

-

Regeling specifieke uitkering ventilatie in scholen: Alkwin

130

90

40

GALA gelden

-

465

403

62

Regeling specifieke uitkering ventilatie in scholen: Brede school

465

-

359

106

Specifieke uitkering Sport

-

60

60

-

SPUK Startbouwimpuls

-

360

360

Impulsaanpak winkelgebieden

-

688

688

Saldo

1.728

6.932

5.611

3.050

Uitkeringen van overige Nederlandse overheidslichamen

Omschrijving

31-12-2022

Ontvangen bedragen

Vrijgevallen bedragen / terug-betalingen

31-12-2023

Energiebesparingsprogramma woningen (provincie NH)

-

22

10

12

Energiebesparingsakkoord (provincie NH)

-

25

4

21

Strategie werklocaties

-

9

7

2

COA OHBA-regeling Onderwijs Buurtnest

-

200

200

Opvang statushouders Hotelen en Accommedatie (HAR)

-

48

48

Saldo

-

304

22

282

Per uitkering met specifiek bestedingsdoel wordt bovenstaand het verloop gedurende het jaar weergegeven. Deze posten zijn opgenomen onder de overlopende passiva.

Uitkeringen van Europese overheidslichamen

Omschrijving

31-12-2022

Ontvangen bedragen

Vrijgevallen bedragen / terug-betalingen

31-12-2023

EU subsidie warmtenetwerken

18

-

18

-

Saldo

18

-

18

-

Gewaarborgde geldleningen

Het verstrekken van een gemeentegarantie leidt niet tot een feitelijk verplichting of betaling en wordt daarom niet meegenomen binnen de balanstelling. In de bijlage vindt u een beknopt overzicht van de gewaarborgde geldleningen.

Staat van gewaarborgde geldleningen voor het verkrijgen en het verbeteren van eigen woningen (model F2)

Omschrijving

Oorspronkelijk

% lening waarvoor borgstelling is verleend

Restant 31-12-2022

Restant 31-12-2023

ABN-AMRO Bank nv

7.139

100%

331

161

ABP-Hypotheken

1.570

100%

87

86

Bouwfonds Hypotheken bv

1.662

100%

281

90

ING Bank

3.203

100%

136

136

Postbank nv

2.302

100%

60

4

Coöperatieve Rabobank b.a.

1.688

100%

211

-

Reaal Hypotheken bv

1.264

100%

54

-

Fortis Bank nv

2.442

100%

61

61

Woonfonds Hypotheken

113

100%

58

58

Totaal

21.383

1.279

596

Overige gewaarborgde geldleningen (model F1)

Omschrijving

Andere borgen

Oorspron- kelijk

% Borg

Restant 1-1-2023

Toege- rekend bedrag begin dienstjaar

Waarvan door gemeente gewaar-borgd

Restant einde jaar

Toege- rekend bedrag einde dienstjaar

Waarvan door gemeente gewaar-borgd

Eigen Haard (100%)

WSW

292.143

50%

84.935

84.935

42.468

84.076

84.076

42.038

Eigen Haard (6,5%)

WSW

920.806

50%

292.143

18.891

9.446

441.992

28.721

14.361

Woonzorg Nederland (100%)

WSW

274.630

50%

12.186

12.186

6.093

11.709

11.709

5.855

Woonzorg Nederland (0,6%)

WSW

15.666

50%

247.630

1.496

748

353.920

2.093

1.047

GPA gebiedsontw

Gemeente Aalsmeer

92.100

50%

88.800

88.800

44.400

72.100

72.100

36.050

Qui Vive Hockey - en Tennisvereniging

550

100%

224

224

224

196

196

196

Thamerkerk BV

500

100%

459

459

459

445

445

445

Totaal

726.377

206.991

103.837

964.438

199.340

99.991

De borg- en garantstellingen zijn indirect, waarbij de gemeente als achtervang of garantsteller fungeert. Er hebben in 2023 géén betalingen plaatsgevonden in relatie tot borg- en garantiestellingen. In het geval van de WSW-borgen, staat WSW in principe voor 100% garant. Als WSW onvoldoende middelen heeft om het totaalbedrag te dekken, staan de gemeente en het Rijk voor ieder 50% garant.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf