Passiva
Eigen vermogen: Algemene reserve en algemene en bestemmingsreserves.
Voorzieningen: worden getroffen ten behoeve van voorzienbare risico’s. Voorzieningen voor het afdekken van exploitatierisico’s van de bouwgrondexploitatie zijn hier niet onder opgenomen, maar op de daarop betrekking hebbende actiefpost ‘Bouwgrondexploitatie’.
Vreemd lang vermogen; opgenomen gelden van bankinstellingen voor de termijn langer dan één jaar en bij de gemeente gestorte waarborgsommen.
Vaste passiva
Verloop van de reserves
Reserve | Begin stand 2023 | Resultaat 2022 | Toevoe ging | Ontrek king | Verminde- ringen ter dekking van afschrij- vingen | Eind stand 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemene risicoreserve | 41.613 | 3.150 | 750 | 44.013 | ||
Budgetegalisatiereserve | 1.702 | 3.090 | 4.531 | 262 | ||
Totaal algemene reserves | 43.315 | 6.240 | - | 5.281 | - | 44.274 |
Reserve dekking kapitaallasten | 3.969 | 503 | 3.466 | |||
Reserve duurzaamheid | - | 554 | 554 | |||
Reserve onderhoud openbare ruimte | 5.547 | 1.259 | 1.131 | 5.675 | ||
Reserve onderhoud gebouwen | 373 | 133 | 240 | |||
Reserve onderhoud MFA de Legmeer | 587 | 587 | ||||
Reserve reiniging | 54 | 34 | 21 | |||
Reserve riolering | 1.764 | 33 | 134 | 1.663 | ||
Reserve ruimte voor ruimte | 269 | 85 | 184 | |||
Reserve sparen vooraf | - | - | ||||
Reserve speelbeleidsplan | - | - | ||||
Reserve Vinckebuurt | 27 | 11 | 15 | |||
Totaal bestemmingsreserves | 12.588 | 0 | 1.846 | 1.527 | 503 | 12.404 |
Totaal reserves | 55.903 | 6.240 | 1.846 | 6.808 | 503 | 56.678 |
Toelichting Algemene risicoreserve
Doelstelling
De Algemene risicoreserve wordt gebruikt als buffer voor onverwachte financiële tegenvallers. De Algemene risicoreserve maakt een substantieel onderdeel uit van de weerstandscapaciteit.
Onderbouwing
De benodigde hoogte van de Algemene risicoreserve is afhankelijk van de risico’s. De hoogte van het risicoprofiel wordt vermenigvuldigd met een door de raad vastgestelde ratio om de benodigde omvang van de Algemene risicoreserve te bepalen. In de raadsvergadering van 24 mei 2012 over de 'nota financieel gezond Uithoorn' heeft de raad besloten een meer algemeen beleidskader vast te stellen omtrent de ratio. Indien het risico hoog is (groter of gelijk aan € 1 miljoen) en de kans dat dit zich voordoet is groter of gelijk aan 50% (1 x per 2-5 jaar) dan ratio 2 = goed. Anders volstaat ratio 1 = voldoende. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt nader ingegaan op de (wijziging van) aanwezige risico’s.
Voeding
De Algemene risicoreserve wordt gevoed vanuit de Budgetegalisatiereserve, indien de hoogte van de Algemene risicoreserve lager is dan de benodigde weerstandscapaciteit. Hiervoor wordt via een afzonderlijk raadsbesluit, of als onderdeel van een voortgangsrapportage, goedkeuring aan de raad gevraagd. Als de Budgetegalisatiereserve onvoldoende hoog is, moet de reserve in een periode van 10 jaar op hoogte worden gebracht.
Bestemming
Indien een risico zich werkelijk voordoet kan besloten worden voor de financiële consequenties een beroep te doen op de Algemene risicoreserve. Hiervoor wordt via een afzonderlijk raadsbesluit, of als onderdeel van een voortgangsrapportage, goedkeuring aan de raad gevraagd.
Toelichting Budgetegalisatiereserve
Doelstelling
Vanwege het relatief onvoorspelbare karakter van de hoogte en timing van toekomstige investeringen en lasten is het doel om enige buffer in de besteding van (vrije) reserves te behouden.
Onderbouwing
Dit is de vrije reserve die onder meer gebruik wordt voor het bestemmen van het rekeningresultaat.
Voeding
De Budgetegalisatiereserve wordt gevoed door:
Een voordelig rekeningsaldo.
Een positief saldo van de herijking reserves.
Bestemming
De middelen van de Budgetegalisatiereserve worden aangewend voor de normale opvang van fluctuaties en tegenvallers. Voor zover de Budgetegalisatiereserve groter is dan nodig voor de normale functie van opvang van fluctuaties en tegenvallers, kan deze gezien worden als een algemene bestemmingsreserve en als zodanig worden ingezet voor dekking van investeringen of incidentele lasten. Bij de jaarrekening, een voortgangsrapportage of afzonderlijk voorstel wordt aan de raad toestemming gevraagd om geld aan de Budgetegalisatiereserve te ontrekken.
Toelichting Reserve dekking kapitaallasten
Doelstelling
Dekking van kapitaallasten
Onderbouwing
In de tweede turap 2022 is de reserve dekking kapitaallasten gevormd. Uit de reserve worden de afschrijvingslasten van investeringen met een resterende looptijd van 7 tot en met 15 jaar gedekt.
Toelichting Reserve Duurzaamheid
Doelstelling
Deze bestemmingsreserve is gevormd om de kosten voor het uitvoeren van de activiteiten in het kader van duurzaamheid te egaliseren en dit structureel te verwerken in de begroting.
Onderbouwing
In de raadsvergadering van 9 november 2023 heeft de raad de vorming van een bestemmingsreserve Duurzaamheid vastgesteld. In 2023 is ter uitvoering van het duurzaamheidsbeleid voor een drietal thema's gewerkt aan een uitvoeringsprogramma: klimaatadaptatie, energietransitie en circulaire economie.
Toelichting Reserve onderhoud gebouwen
Doelstelling
Egalisatie van het sterk fluctuerende onderhoud van gemeentelijke gebouwen. Deze reserve is ingesteld bij de besluitvorming over de 'nota financieel gezond' in 2012.
Onderbouwing
Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserve zijn gebaseerd op afwijkingen van het gemiddelde begrote bedrag aan onderhoudsuitgaven in de meerjarenonderhoudsplannen, die een looptijd hebben tot en met 2049.
Toelichting Reserve speelbeleidsplan
Doelstelling
Dekking kosten uitvoering speelbeleidsplan.
Onderbouwing
De uitgaven voortvloeiend uit het speelbeleidsplan 2008-2014 zouden tot een hoog beslag op de algemene middelen in de periode 2008-2014 leiden. Daarom heeft de raad ingestemd in 2008 met het vormen van een reserve Speelbeleidsplan om de lasten van het speelbeleidsplan te spreiden over de periode 2008-2022.
Toelichting Reserve openbare ruimte
Doelstelling
Egalisatie van het sterk fluctuerende onderhoud van de openbare ruimte. Deze reserve is ingesteld bij de besluitvorming over de 'nota financieel gezond' in 2012.
Onderbouwing
Ingevolge de Kadernota 2016 zijn de reserve Openbare ruimte, de reserve Onderhoud wegen en alle exploitatiebudgetten voor groot onderhoud en vervanging, per 1 januari 2016 omgezet in een voorziening Groot planmatig onderhoud openbare ruimte. Dit is bij de eindcontrole van de jaarrekening 2016 teruggedraaid naar 1 reserve Openbare ruimte.
Toelichting Reserve Vinckebuurt
Doelstelling
Dekking herinrichtingskosten omgeving Vinckebuurt.
Onderbouwing
In de raadsvergadering van 22 april 2012 heeft de raad de vorming van een bestemmingsreserve Vinckebuurt vastgesteld. Deze bestemmingsreserve is gevormd om plankosten te dekken en om de infrastructuur rondom Vinckebuurt aan te leggen. Het betreft de herinrichting van de Petrus Steenkampweg, Burgemeester van Meetelenstraat en de Wilhelminakade ter hoogte van het Zeemandeel. Omdat deze wegen buiten het plangebied van de exploitatieovereenkomst met Zeeman en Bouwfonds vallen, komen deze herinrichtingskosten ten laste van de gemeente.
Door aangescherpte BBV regelgeving is het niet langer toegestaan om kosten van investeringen in maatschappelijk nut (zoals wegen) te dekken uit reserves. Het is verplicht om deze op de balans te activeren en hierover af te schrijven. Bij de 1e tussentijdse rapportage 2020 is de reserve verlaagd naar het niveau dat benodigd is voor de resterende plankosten. Het overschot is overgeheveld naar de budgetegalisatiereserve. De investeringskosten voor de betreffende infrastructuur vinden naar verwachting plaats in de jaren 2021 tot en met 2024 en zijn als investeringsbedrag aangevraagd.
Toelichting Reserve onderhoud MFA de Legmeer
Doelstelling
Egalisatie van het sterk fluctuerende onderhoud van het gebouw MFA de Legmeer. Deze reserve is ingesteld in 2012.
Onderbouwing
Onttrekkingen en toevoegingen zijn gebaseerd op afwijkingen van het gemiddelde begrote bedrag aan onderhoudsuitgaven in het meerjarenonderhoudsplan, dat een looptijd heeft tot en met 2049.
Reserve ruimte voor ruimte
Doelstelling
Dekking kosten ruimte voor ruimte overeenkomsten.
Onderbouwing
Op 26 januari 2011 heeft de raad besloten om de uitvoeringsnota Ruimte voor Ruimte vast te stellen om voor de uitvoering van de regeling een bestemmingsreserve Ruimte voor Ruimte in te stellen. Dit laatste was tot en met 2016 niet mogelijk omdat er nog geen opbrengsten waren gegenereerd. Met het vaststellen van het bestemmingsplan De Rietkraag en het aflopen van de beroepstermijn is het bestemmingsplan onherroepelijk geworden. De grond is geleverd aan de ontwikkelaar en de betaling door de ontwikkelaar heeft plaatsgevonden. Volgens de uitgangspunten van de nota grondbeleid heeft er in 2017 een winstneming uit het project plaatsgevonden. Rekening houdend met de tot nu toe gemaakte kosten, de risico's en de nog te verwachten kosten is de winstneming ingeschat op € 650.000. Op basis van raadsvoorstel en raadsbesluit RV 2017-043916 is het bedrag van de winstneming toegevoegd aan de bestemmingsreserve Ruimte voor Ruimte. Met dit bedrag zijn de lopende verplichtingen Ruimte voor Ruimte worden ingelost en is voor de komende periode de financiële bandbreedte bekend waarbinnen volgende Ruimte voor Ruimte overeenkomsten kunnen worden gesloten.
Reserve reiniging
Doelstelling
Egalisatie van kosten en opbrengsten die verband houden met het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.
Onderbouwing
De kosten van reiniging moeten in principe volledig verhaald te worden door de afvalstoffenheffing. Een mogelijk voordelig resultaat van het product reiniging bij de jaarrekening wordt ingezet bij de tariefstelling van het volgende begrotingsjaar. Hierdoor kunnen ook jaarlijkse schommelingen worden opgevangen en kan het tarief van de afvalstoffenheffing geleidelijk verlopen. Tot en met 2017 verliep dit al via de budgetegalisatiereserve. Bij de 2e turap 2018 is besloten om een afzonderlijke reserve reiniging in te stellen.
Toelichting Reserve riolering
Doelstelling
Egalisatie van kosten en opbrengsten van onderhoud en vervanging van rioleringen.
Onderbouwing
De kosten van riolering dienen in principe volledig verhaald te worden door middel van de rioolheffing. Om grote jaarlijkse schommelingen te kunnen opvangen is een reserve ingesteld, waarmee de tarieven geleidelijk kunnen verlopen naar een kostendekkend tarief voor de rioolheffing.
Volume
De volumebepaling is een afgeleide van het gemeentelijk rioleringsplan.
Voorzieningen
Verloop van de voorzieningen
Voorziening | Beginstand 2023 | Dotatie | Onttrekking | Vrijval | Eindstand 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening GreenPark Aalsmeer | 1.455 | 689 | 766 | ||
Voorziening pensioenverplichtingen | 2.750 | 26 | 120 | 2.656 | |
Totaal voorzieningen | 4.205 | 26 | 120 | 689 | 3.423 |
Toelichting Voorziening pensioenverplichtingen
Doelstelling
Dekking van pensioenaanspraken van bestuurders.
Onderbouwing
De pensioenverplichting voor de wethouders is tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd.
Toelichting Voorziening GreenPark Aalsmeer
Doelstelling
Dekking van 50% van het geprognosticeerde resultaat bij beëindiging van de bedrijfsvoering uit hoofde van onze garantstelling.
Onderbouwing
Het verlies is gewaardeerd op de contante waarde van het gezamenlijke resultaat van het ontwikkelingsbedrijf (grondexploitatie) en het erfpachtbedrijf.
Toelichting Voorziening Verlofsparen
Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantieuren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Deze vakantieuren verjaren niet. Dit kan gaan leiden tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, dient hier bij de jaarrekening 2023 een voorziening voor gevormd te worden. Per balansdatum is de omvang van deze voorziening te laag om daadwerkelijk tot vorming over te gaan. In de jaarrekening 2024 zal er opnieuw worden gekeken naar de omvang.
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen.
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
Omschrijving | Resterende looptijd (jaar) | 31-12-2022 | 31-12-2023 |
---|---|---|---|
Onderhandse leningen van: | |||
binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 64.779 | 59.560 | |
BNG lening (17 miljoen) Lening nr. 40.103046 | 24 | 11.779 | 11.292 |
BNG lening (20 miljoen) Lening nr. 40.105438 | 13 | 10.000 | 9.200 |
BNG lening (10 miljoen) Lening nr.40.106705 | 20 | 6.750 | 6.417 |
BNG Flexlening (15 miljoen) Lening nr.40.107726 | 8 | 8.250 | 7.250 |
NWB lening (10 miljoen) Lening nr.10.028695 | 3 | 3.000 | 2.000 |
BNG lening (10 miljoen) Lening nr.40.112760 | 4 | 7.000 | 6.000 |
BNG lening (10 miljoen) Lening nr. 40.115874 | 29 | 18.000 | 17.400 |
Saldo | 64.779 | 59.560 |
De boekwaarde van de (opgenomen) onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen per 31 december 2023 betreft zes leningen die zijn opgenomen bij de nv Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en één bij de Nederlandse Waterschapsbank (NWB). De totale rentelast op de vaste schulden voor 2023 bedraagt € 1.958
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
Omschrijving | 31-12-22 | 31-12-2023 |
---|---|---|
Overige schulden | 5.334 | 8.498 |
Saldo | 5.334 | 8.498 |
Deze posten bestaan voornamelijk uit crediteuren, nog te betalen loonheffing, premies sociale verzekeringen.
Overlopende passiva
Omschrijving | 31-12-2022 | 31-12-2023 |
---|---|---|
Van Europese en/of Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel ter dekking van lasten van volgende jaren | ||
- Europese overheidslichamen | 18 | - |
- het Rijk | 1.728 | 3.050 |
- overige Nederlandse overheidslichamen | - | 282 |
Overige vooruit ontvangen bedragen die ten bate van volgende jaren komen | - | |
Verplichtingen die in het jaar zijn opgebouwd en die in een volgend jaar tot betaling komen, behalve jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen | 5.064 | 4.824 |
Saldo | 6.810 | 8.156 |
Specificatie uitkeringen conform artikel 49
Uitkeringen van het Rijk
Omschrijving | 31-12-2022 | Ontvangen bedragen | Vrijgevallen bedragen / terug-betalingen | 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) | 170 | 667 | 630 | 207 |
Aanpak energiearmoede (SiSa) | 315 | 189 | 76 | 428 |
Uitvoeringskosten klimaatakkoord (SiSa) | - | 554 | 554 | - |
Opvang ontheemden Oekraine 2023 - GOO | - | 3.151 | 3.065 | 86 |
Lokale aanpak isolatie (SiSa) | - | 267 | 11 | 256 |
Onderwijsleerroutes | 26 | 54 | 19 | 61 |
Preventieakkoord | 6 | - | 6 | - |
Inburgering | 152 | 293 | 202 | 243 |
Sportakkoord | 25 | - | 25 | - |
Middelen NPO 2021 | 424 | 183 | 96 | 511 |
Gezonde Leefstijlinterventie | 14 | 14 | - | |
Regeling specifieke uitkering ventilatie in scholen: Alkwin | 130 | 90 | 40 | |
GALA gelden | - | 465 | 403 | 62 |
Regeling specifieke uitkering ventilatie in scholen: Brede school | 465 | - | 359 | 106 |
Specifieke uitkering Sport | - | 60 | 60 | - |
SPUK Startbouwimpuls | - | 360 | 360 | |
Impulsaanpak winkelgebieden | - | 688 | 688 | |
Saldo | 1.728 | 6.932 | 5.611 | 3.050 |
Uitkeringen van overige Nederlandse overheidslichamen
Omschrijving | 31-12-2022 | Ontvangen bedragen | Vrijgevallen bedragen / terug-betalingen | 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|
Energiebesparingsprogramma woningen (provincie NH) | - | 22 | 10 | 12 |
Energiebesparingsakkoord (provincie NH) | - | 25 | 4 | 21 |
Strategie werklocaties | - | 9 | 7 | 2 |
COA OHBA-regeling Onderwijs Buurtnest | - | 200 | 200 | |
Opvang statushouders Hotelen en Accommedatie (HAR) | - | 48 | 48 | |
Saldo | - | 304 | 22 | 282 |
Per uitkering met specifiek bestedingsdoel wordt bovenstaand het verloop gedurende het jaar weergegeven. Deze posten zijn opgenomen onder de overlopende passiva.
Uitkeringen van Europese overheidslichamen
Omschrijving | 31-12-2022 | Ontvangen bedragen | Vrijgevallen bedragen / terug-betalingen | 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|
EU subsidie warmtenetwerken | 18 | - | 18 | - |
Saldo | 18 | - | 18 | - |
Gewaarborgde geldleningen
Het verstrekken van een gemeentegarantie leidt niet tot een feitelijk verplichting of betaling en wordt daarom niet meegenomen binnen de balanstelling. In de bijlage vindt u een beknopt overzicht van de gewaarborgde geldleningen.
Staat van gewaarborgde geldleningen voor het verkrijgen en het verbeteren van eigen woningen (model F2)
Omschrijving | Oorspronkelijk | % lening waarvoor borgstelling is verleend | Restant 31-12-2022 | Restant 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|
ABN-AMRO Bank nv | 7.139 | 100% | 331 | 161 |
ABP-Hypotheken | 1.570 | 100% | 87 | 86 |
Bouwfonds Hypotheken bv | 1.662 | 100% | 281 | 90 |
ING Bank | 3.203 | 100% | 136 | 136 |
Postbank nv | 2.302 | 100% | 60 | 4 |
Coöperatieve Rabobank b.a. | 1.688 | 100% | 211 | - |
Reaal Hypotheken bv | 1.264 | 100% | 54 | - |
Fortis Bank nv | 2.442 | 100% | 61 | 61 |
Woonfonds Hypotheken | 113 | 100% | 58 | 58 |
Totaal | 21.383 | 1.279 | 596 |
Overige gewaarborgde geldleningen (model F1)
Omschrijving | Andere borgen | Oorspron- kelijk | % Borg | Restant 1-1-2023 | Toege- rekend bedrag begin dienstjaar | Waarvan door gemeente gewaar-borgd | Restant einde jaar | Toege- rekend bedrag einde dienstjaar | Waarvan door gemeente gewaar-borgd |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen Haard (100%) | WSW | 292.143 | 50% | 84.935 | 84.935 | 42.468 | 84.076 | 84.076 | 42.038 |
Eigen Haard (6,5%) | WSW | 920.806 | 50% | 292.143 | 18.891 | 9.446 | 441.992 | 28.721 | 14.361 |
Woonzorg Nederland (100%) | WSW | 274.630 | 50% | 12.186 | 12.186 | 6.093 | 11.709 | 11.709 | 5.855 |
Woonzorg Nederland (0,6%) | WSW | 15.666 | 50% | 247.630 | 1.496 | 748 | 353.920 | 2.093 | 1.047 |
GPA gebiedsontw | Gemeente Aalsmeer | 92.100 | 50% | 88.800 | 88.800 | 44.400 | 72.100 | 72.100 | 36.050 |
Qui Vive Hockey - en Tennisvereniging | 550 | 100% | 224 | 224 | 224 | 196 | 196 | 196 | |
Thamerkerk BV | 500 | 100% | 459 | 459 | 459 | 445 | 445 | 445 | |
Totaal | 726.377 | 206.991 | 103.837 | 964.438 | 199.340 | 99.991 |
De borg- en garantstellingen zijn indirect, waarbij de gemeente als achtervang of garantsteller fungeert. Er hebben in 2023 géén betalingen plaatsgevonden in relatie tot borg- en garantiestellingen. In het geval van de WSW-borgen, staat WSW in principe voor 100% garant. Als WSW onvoldoende middelen heeft om het totaalbedrag te dekken, staan de gemeente en het Rijk voor ieder 50% garant.