Gemeenschappelijke regeling Vervoerregio Amsterdam
Vestigingsplaats | Amsterdam | ||
Soort verbonden partij | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang | De Uithoornse vertegenwoordigers in de regioraad zijn de Raadsleden dhr. O. Brautigam en mevr. P. Van Leeuwen - Van der Hoorn | ||
Mate van sturing | - | ||
Relatie met programma | Wonen & Werken |
Het openbaar belang wat behartigd wordt
De Vervoerregio Amsterdam heeft tot taak, met inachtneming van hetgeen in de gemeenschappelijke regeling is bepaald, die belangen te behartigen, die verband houden met de verkeers- en vervoerstaak die voortvloeit uit het Besluit Vervoerregio, de Wet personenvervoer 2000 en de Wet lokaalspoor;
Het in het eerste lid bedoelde belang betreft ‘verkeer en vervoer’ (artikel 4 van de gemeenschappelijke regeling)
Ontwikkelingen
De Vervoerregio Amsterdam verbindt veertien gemeenten en samen werken we aan een regio waarin alle mensen prettig en soepel hun bestemming kunnen bereiken. Het Beleidskader Mobiliteit is het centrale, strategische beleidsdocument. Het geeft de doelen weer en geeft richting aan al de activiteiten, uitgaven en de keuzes die we daarbij (moeten) maken. Op 31 oktober 2023 heeft de regioraad het nieuwe beleidskader ‘Verbinden in Verscheidenheid’ vastgesteld.
Verschillende ontwikkelingen en nieuwe thema’s binnen mobiliteit hebben ertoe geleid dat het beleidskader uit 2017 opnieuw is bekeken. Denk aan verduurzaming, het woningtekort, de toenemende drukte op straat, de steeds grotere aandacht voor een gezonde en verkeersveilige leefomgeving en een inclusieve samenleving.
Met dit nieuwe beleidskader slaat de Vervoerregio een nieuwe weg in. We gaan meer denken vanuit de mens. Mobiliteit moet passen bij het gebied waar je bent en bij de wensen van inwoners en bezoekers. Om dat voor elkaar te krijgen, nemen we de mens als uitgangspunt voor ons beleid.
Risico's
De Vervoerregio speelt een cruciale rol in de financiering, verduurzaming en de aansturing van het openbaar vervoer en daarnaast in de verbetering van de infrastructuur door middel van subsidiëring van een groot aantal projecten. Zonder verbetering van de bereikbaarheid komt de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de regio in gevaar. Op de voorwaarden van en de mate waarin financiering van de diverse projecten plaatsvindt (door bijvoorbeeld een subsidie die wordt ontvangen, danwel een bijdrage die wordt gevraagd) is door de gemeente geen directe invloed. Hiervoor is er dus grote mate van afhankelijkheid waarbij het risico is dat de regionale belangen van de verbonden partij niet geheel aansluiten bij de lokale ambities.
Bron | Bijdrage | Eigen vermogen 1-1 | Eigen vermogen 31-12 | Vreemd vermogen 1-1 | Vreemd vermogen 31-12 | Resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Jaarverslag 2022 | - | 222 | 0 | 333.131 | 399.452 | - |