Overzicht baten en lasten
In het BBV is bepaald dat gemeenten de lasten aan overhead in een apart overzicht moeten tonen. In de regelgeving is een uitvoerige en gedetailleerde omschrijving opgenomen van wat er valt onder het taakveld '0.4 Ondersteuning'. Het uitgangspunt hiervan is om de vergelijkbaarheid met andere gemeenten te vergroten. Het gevolg is dat in de programma’s alleen baten en lasten worden opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces, wat wil zeggen dat in de programma’s alleen de apparaatskosten worden verantwoord die direct voor de uitvoering van de desbetreffende taken en activiteiten worden ingezet.
Onderstaande tabel bevat de totale kosten van overhead.
Soort kosten | R2022 | B2023 primitief | B2023 na wijziging | R2023 | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering algemeen | |||||
Bijdrage gemeenschappelijke regeling | 7.713 | 7.986 | 8.771 | 8.403 | 367 |
Overige kosten | 508 | 780 | 930 | 695 | 236 |
Salariskosten | 992 | 1.289 | 1.343 | 1.132 | 212 |
Bedrijfsvoering huisvesting | |||||
Gemeentehuis | 599 | 651 | 685 | 803 | -119 |
Gemeentewerf | 117 | 129 | 139 | 188 | -49 |
Totaal overhead | 9.929 | 10.835 | 11.869 | 11.221 | 648 |
In de tarieven die ter dekking van kosten in rekening worden gebracht, wordt ook de overheadcomponent meegenomen in de berekening. In onderstaande tabel worden de kosten van de overhead afgezet tegen de kosten van de directe personeelslasten. De laatste tabel geeft de afwijking weer van de werkelijke kosten ten opzichte van de begroting op overhead.
Directe personeelslasten | R2022 | B2023 primitief | B2023 na wijziging | R2023 | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Directe P-lasten in de bijdrage aan Duo+ | 9.351 | 9.832 | 10.627 | 10.581 | 46 |
Directe P-lasten in salarisbegroting van de gemeente | 5.001 | 6.298 | 6.407 | 5.763 | 644 |
Totaal directe personeelslasten | 14.353 | 16.130 | 17.034 | 16.344 | 690 |
Overzicht overhead
Overhead | R2022 | B2023 primitief | B2023 na wijziging | R2023 | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 9.929 | 10.891 | 11.924 | 11.375 | 549 |
Baten | 120 | 55 | 55 | 154 | 99 |
Saldo baten en lasten | -9.809 | -10.836 | -11.869 | -11.221 | 648 |
Toevoegingen aan reserves | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen aan reserves | - | - | - | - | - |
Saldo reserves | - | - | - | - | - |
Saldo | -9.809 | -10.836 | -11.869 | -11.221 | 648 |
Lasten
De lasten op dit deelprogramma zijn € 0,55 miljoen lager dan begroot.
De aan Duo+ betaalde bijdrage voor overhead is € 0,37 miljoen lager. Dit wordt met name veroorzaakt door de terugbetaling van het resultaat van Duo+ en een verschuiving naar het programma datagedreven sturen en de nieuwe wet inburgering. Ook is € 0,18 miljoen minder uitgegeven voor het budget van de WOO en WEMBV door een verschuiving naar de Duo+ bijdrage.
Daarnaast is € 0,12 miljoen minder uitgegeven op algemene personeelsbudgetten. Cursussen en trainingen en het actief oppakken van de organisatieontwikkeling loopt wat achter op de budgetten.
De huisvestingskosten zijn € 0,17 miljoen hoger dan begroot. Dat heeft met name te maken met de hogere kosten van onderhoud, een correctie van door de gemeente teruggevorderde BTW over de jaren 2018 - 2021 (zie ook de toelichting op het programma Wonen en werken, deelprogramma Sociaal en cultureel verbinden) en met hogere energiekosten. In de 2e turap 2023 en via een apart raadsbericht van februari 2024 is melding gemaakt van de stand van zaken ten aanzien van de leveringsovereenkomsten voor gas en elektra en overschrijding van het energiebudget.
Ook zijn er nog diverse verschillen kleiner dan € 0,1 miljoen, waaronder lagere kosten dan begroot voor acties op het gebied van financieel beheer (€ 0,04 miljoen) en lagere kosten doordat er minder uitgegeven is dan begroot op het eigen risico van schade aan bedrijfsmiddelen van (€ 0,01 miljoen).
Baten
Het verschil op de baten is kleiner dan € 0,1 miljoen en wordt daarom niet toegelicht.