Overzicht baten en lasten
Jeugd en onderwijs | R2022 | B2023 primitief | B2023 na wijziging | R2023 | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 14.180 | 13.750 | 14.602 | 13.615 | 987 |
Baten | 866 | 831 | 870 | 810 | -60 |
Saldo baten en lasten | -13.314 | -12.920 | -13.733 | -12.805 | 927 |
Toevoegingen aan reserves | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen aan reserves | - | - | - | - | - |
Saldo reserves | - | - | - | - | - |
Saldo | -13.314 | -12.920 | -13.733 | -12.805 | 927 |
Toelichting Lasten
Hogere uitgaven voor taalklassen en huisvestingsvoorzieningen basisonderwijs aan asielzoekers die in de gemeente in het opvangcentrum verblijven. Tegenover deze hogere lasten staat eenzelfde bedrag aan hogere baten (€ 0,08 miljoen).
Lagere lasten voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) (€ 0,09 miljoen). Hiertegenover staan ook een zelfde bedrag aan lagere inkomsten. De niet bestede inkomsten kunnen volgend jaar worden ingezet.
Lagere uitgaven kinderopvang (€ 0,06 miljoen). Het bedrag kinderopvang is voor een klein deel benut. Het uitzetten van initiatieven om dit budget optimaal te besteden duurt langer dan verwacht.
Lagere lasten Specialistische Jeugdhulp (€ 0,91 miljoen). Voor het jaar 2023 hebben wij een voordelig restant van € 0,91 miljoen op de begroting 2023. Het overschot wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de afrekening van jeugdzorg over 2022 lager is uitgevallen dan waar eerder bij de jaarrekening 2022 rekening mee was gehouden. Als gevolg hiervan is het restant van de opgenomen verplichting dit jaar vrij komen te vallen (voordelig € 0,7 miljoen). Daarnaast resteert er per saldo een onderschrijding op geleverde Jeugdzorg 2023 van € 0,21 miljoen. Financieel is dit een positieve afwijking van 1,8% ten opzichte van het totaal beschikbare budget voor specialistische Jeugdzorg.
Binnen de jeugdzorg kan een aanbieder nog 5 jaar met terugwerkende kracht declareren vanuit een wettelijke verwijzing. Dit is uiteraard niet wenselijk. Er is dan ook veel ingezet op het tijdig factureren door zorgaanbieders.
Wel zijn er binnen de financiële stromen van de Jeugdzorg ontwikkelingen te benoemen die relevant zijn.
- Ontwikkelingen hoogspecialistische jeugdhulp (HSJH)
Bij de eerste 6 maanden prognose bleek dat de lumpsum voor de 10 kernpartners die HSJH aanbieden mogelijk niet genoeg zou zijn om alle hulpvragen in 2023 op te kunnen pakken. Er zijn toen in de 2e Turap 2023 extra middelen aangevraagd en vanaf midden september is gestart met afspraken rond een gereguleerde instroom om te voorkomen dat de meest kwetsbare jongeren geen gebruik meer zouden kunnen maken van noodzakelijke jeugdhulp. Wanneer een kernpartner zijn lumpsum voor 2023 had bereikt konden nieuwe jongeren aan de hand van een aantal criteria nog steeds instromen. Wanneer een jongere niet aan deze criteria voldeed kon de casus worden belegd op de gemeentelijke experttafel waarna vanuit een inhoudelijk gesprek een jongere eventueel alsnog kon instromen.
- Project Kostenbeheersing Jeugd
In het najaar van 2023 is er in de DUO gemeenten gestart met een project dat als doel heeft om zo goed mogelijk om te gaan met de schaarse middelen voor jeugdzorg. Om te waarborgen dat er voldoende financiële middelen zijn om de meest hulpbehoevende jongeren te kunnen blijven helpen. Er is een omvangrijke data-analyse gedaan waarvan de resultaten verwerkt worden naar mogelijke ombuigsporen.
Toelichting Baten
Hogere baten van het COA voor huisvestingsvoorzieningen voor basisonderwijs aan asielzoekers die in de gemeente in het opvangcentrum verblijven (€ 0,08 miljoen). Tegenover deze hogere baten staan eenzelfde bedrag aan hogere lasten.
Lagere baten voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) met betrekking tot het wegwerken van leerachterstanden in het onderwijs vanuit de coronaperiode. Tegenover deze lagere inkomsten staat eenzelfde bedrag aan lagere uitgaven (€ 0,09 miljoen)
Lagere baten door diverse overige kleine verschillen (€ 0,05 miljoen).