Rechtmatigheid
Goedkeuringstolerantie en rapportagegrens
In de financiële verordening 212 is vastgelegd dat het college aan de raad rapporteert over afwijkingen met een verantwoordingsgrens van 3% van de totale lasten van de gemeente, inclusief de dotaties aan de reserves. Voor de jaarrekening 2023 is de verantwoordingsgrens daarmee € 3.099.000.
Het college rapporteert in de paragraaf bedrijfsvoering over geconstateerde rechtmatigheidsfouten groter dan € 100.000.
Op basis van de financiële verordening artikel 12 is het uitgangspunt dat iedere afwijking binnen een programma van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd, tenzij:
de omvang van de overschrijding kleiner is dan € 100.000
de overschrijding geheel of grotendeels wordt gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten en of een onttrekking uit een reserve
sprake is van een overschrijding bij een open einde (subsidie)regeling
de overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage (1e en 2e Turap en Slotwijziging)
die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat dieten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd
dit activiteiten zijn welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat ditbijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouderblijkt, geconstateerd na verantwoordingsjaar
er afwijkingen zijn op investeringskredieten onder € 25.000; dit geldt per investering afzonderlijk
er sprake is van afwijkingen aan de inkomstenkant (baten)
de overschrijding is ontstaan na de 2e tussentijdse rapportage, maar waarover de raad geïnformeerd is via een raadsbericht vóór de behandeling van de jaarrekening
Een overschrijding op een investeringsbudgetten is onrechtmatig bij afwijkingen voor het lopende begrotingsjaar op programma vanaf 5%, met een minimum van € 25.000, op investeringsbudgetten tot € 2 miljoen. Bij overschrijdingen op investeringsbudgetten vanaf € 2 miljoen geldt dat bij afwijkingen groter dan € 100.000
Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van de raad, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Onrechtmatigheid
Er is voor € 528.000 aan onrechtmatigheden geconstateerd. Deze onrechtmatigheden passen in zijn geheel binnen het beleid van de gemeente Uithoorn.
Omschrijving | Bedrag x € 1.000 |
---|---|
Begrotingscriterium | |
1A. Overschrijding lasten programma’s | |
1B. Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) | 528 |
2. Ongeautoriseerde reservemutaties | |
3.Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld | |
Totaal begrotingsonrechtmatigheden | 528 |
4. Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf als acceptabel is geduid vermelden en verwijzen naar dit vooraf vastgestelde beleid. | 528 |
5.Resterend saldo aan begrotingsonrechtmatigheden | - |
Voorwaardencriterium | |
Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed | 702 |
M&O Criterium | |
Geen bevindingen |
Onrechtmatigheden investeringskredieten
Op de investeringskredieten is voor € 528.000 aan onrechtmatigheden geconstateeerd. Deze onrechtmatigheden vallen in zijn geheel binnen het beleid van de gemeente Uithoorn.
Specificatie overschrijdingen investeringen
Omschrijving | Begroting na wijziging | Realisatie | Saldo |
---|---|---|---|
Overschrijding jaarbudget binnen het gevoteerde investeringsbedrag | 2.168 | 2.670 | -503 |
Wiegerbruinlaan vervangen Vijzelgemaal | 536 | 750 | -214 |
Woningbouwontwikkeling bij Vakcollege Thamen | 156 | 192 | -36 |
Parkeerterrein Gemeentehuis | - | 156 | -156 |
Herinrichting DC De Kwakel | 950 | 1.007 | -57 |
Herhuisvesting scouting | - | 5 | -5 |
Investeringsbijdrage CV ketel en klimaatregeling sporthal KDO | - | 4 | -4 |
Alfons Arienslaan vervangen vijzelgemaal | 33 | 36 | -4 |
De Kwakel centrum vervangen riolering Fase VB | 460 | 481 | -21 |
Verbeteren drukriolering en ontsluiten op de hoofd | 33 | 35 | -1 |
Vervanging riolering Oranjebuurt fase 1 | - | 4 | -4 |
Overschrijdingen onder € 25.000 | 531 | 557 | -26 |
Woningbouwontwikkeling bij De Vuurvogel | 15 | 18 | -3 |
Bijdrage aan derden Stadsregio - Uithoornlijn 2022 | 448 | 464 | -16 |
Duurzaamheidslening SVN | - | 1 | -1 |
Schoonmaakrobot De Scheg | 39 | 40 | -2 |
Vervanging gedeelte dak Laan van Meerwijk | 29 | 33 | -4 |
Saldo | 2.699 | 3.227 | -528 |
De onrechtmatigheden die passend binnen het vooraf vastgestelde beleid van de gemeente Uithoorn en worden daarmee als acceptabel aangeduid. Deze bestaan uit een tweetal onderdelen:
Overschrijdingen in een een jaarschijf waarvan het totaalkrediet toerijkend is (totaal € 503.000)
Overschrijdingen onder de grens van € 25.000 (totaal € 26.000)
De belangrijkste afwijkingen worden onderstaand toegelicht.
Overschrijdingen in een een jaarschijf waarvan het totaalkrediet toerijkend is
Investeringsbijdrage CV ketel en klimaatregeling sporthal KDO: Het budget is in november 2023 toegekend bij de programmabegroting 2024. De factuur is uit december 2023.
Herhuisvesting scouting: Het budget is toegekend via een apart raadsvoorstel in 2022, dit budget is doorgeschoven naar 2024.
Parkeerterrein Gemeentehuis: Op 02-11-2023 is hiervoor budget toegekend. Dit is geheel in 2024 verwerkt.
Herinrichting DC De Kwakel: Dit betreft een reeds toegekend budget, maar in een andere jaarschijf. Bij de 1e turap 2023 is een budgetophoging aangevraagd en is dit verdeeld over de jaren 2023 en 2024.
De onderstaande investeringen vallen binnen de ruimte van het totaal aan rioleringsinvesteringen:
Alfons Ariënslaan vervangen vijzelgemaal
Wiegerbruinlaan vervangen Vijzelgemaal
De Kwakel centrum vervangen riolering Fase VB
Verbeteren drukriolering en ontsluiten op de hoofdpost
Vervangen riolering Oranjebuurt fase 1
Onderstaande investeringen zijn feitelijk geen investering, maar een grondexploitatie waarbij hogere inkomsten staan tegenover de hogere uitgaven:
Woningbouwontwikkeling bij de Vuurvogel
Woningbouwontwikkeling bij Vakcollege Thamen: Op 29-06-2023 is een krediet van € 400.000toegekend aan voorbereidingskosten voor de periode 1-1-2023 tot en met het tweede kwartaal 2025 en valt het daarmee ook onder het overschrijden van een jaarschijf, maar binnen het toegekende budget
Overschrijdingen onder de grens van € 25.000
In de financiële verordening een uitzondering opgenomen voor overschrijdingen van investeringskredieten onder de grens van € 25.000. Vanwege de geringe afwijking worden de afwijkingen niet nader gespecificeerd, dit geldt voor de volgende investeringen:
Woningbouwontwikkeling bij De Vuurvogel
Bijdrage aan derden Stadsregio - Uithoornlijn 2022
Duurzaamheidslening SVN
Schoonmaakrobot De Scheg
Vervanging gedeelte dak Laan van Meerwijk
Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium geeft aan of alle financiële beheershandelingen zijn verricht in overeenstemming met (externe en interne) wet- en regelgeving. In onderstaand overzicht wordt per proces de afwijking hierop aangegeven. Afwijkingen boven € 100.000 worden apart toegelicht.
Omschrijving | Bevinding | Onrechtmatig |
---|---|---|
Proces | Toelichting | |
Inkoop en aanbesteding | Kosten stijgen boven de Europese aanbestedingsgrens | 702 |
Totaal voorwaardencriterium | 702 |
Proces | Bevinding | Bedrag |
---|---|---|
Inhuur boven de aanbestedingsgrens | ||
Inkoop en aanbesteding | PromaVer | 102 |
Inkoop en aanbesteding | Inverto Consultancy BV | 116 |
Inkoop en aanbesteding | Sweco Nederland B.V. | 301 |
Overig boven aanbestedingsgrens | ||
Inkoop en aanbesteding | Verhoef Recycling BV | 123 |
Inkoop en aanbesteding | Sulo Nederland B.V. | 60 |
Totaal | 702 |
Toelichting
Door de inzet van de broker per 1 december 2023 is de verwachting dat onrechtmatigheden ten aanzien van inhuur zich niet meer voor zullen doen. Voor de inkopen is een formulier ontwikkeld waardoor de kans op fouten bij de aanbesteding voorkomen kunnen worden.
Misbruik en Oneigenlijkgebruik (M&O) criterium
Bij de gemeente Uithoorn is er nog geen vastgesteld M&O-beleid. Binnen dit beleid zal ook aandacht worden besteed aan fraude- en risicobeheersing, aangezien de laatste frauderisicoanalyse uit 2022 dateert. Veel bedrijfsvoeringsprocessen zijn ondergebracht bij Duo+. Voor Duo+ zijn de laatste frauderisicoanalyses vastgesteld voor de jaren 2023 en 2024, waarmee de grootste risico's zijn ondervangen. De planning is om het M&O-beleid in 2024 op te stellen en bestuurlijk te bekrachtigen.